Sam Fisher je späť. A je iný. Vývojári z Ubisoftu sa rozhodli pomocou tohto dielu o reštart série, ktorý by ju mal otvoriť širšiemu publiku, no na druhú stranu neodradiť skalných fanúšikov tejto značky. Podarilo sa?
Ako som spomínal, Sam Fisher je späť, no už nie taký, akého sme ho poznali. Po troch rokoch bez svojej dcéry, ktorá bola zavraždená, sa rozhodne vypátrať jej vraha. No už hneď na začiatku pátrania (teda hry) zisťuje, že nič nie je také, ako by chcel. Už nepôjde len o Samovu dcéru, ale o zachránenie celej Ameriky. Fisher už taktiež nepracuje pre agentúru, a tak ide na vlastnú päsť – bez akéhokoľvek „splinter cellovského“ vybavenia. Celý príbeh je rozprávaný jednou postavou, ktorá vypovedá pred Black Arrow – Victorom Costem. Je to jediný človek, ktorému momentálne Sam môže veriť. Prežili totiž spolu vojnu v Iraku ešte pred tým, než sa Fisher stal Splinter Cellom. Celý príbeh (a taktiež postavy) je skvelo napísaný, má spád a očakávajte v hre plno zvratov.
Navyše je hra urobená ako prerozprávanie toho, čo sa za posledné tri dni stalo a dostávate niekedy „flasbacky“ (aj keď tu by sa skôr patrilo povedať flashforthy), ktoré vás utvrdia v tom, že nikomu sa už nedá veriť. Síce sa ale ku koncu hry vďaka vidinám už dozvedáte, čo a ako, no aj tak je príbeh viac než skvelý. Celý čas som mal pocit, že sa pozerám na nejaký trojáčkový akcný film, no nebolo tomu tak. Sakra, sfilmujte to niekto! Dabing postáv je taktiež na veľmi vysokej úrovni a cítiť z neho, akoby postavy naozaj daný príbeh prežívali. Celé to ústi do perfektného záveru, ktorý tento rok prekonal snáď len Mass Effect 2. Ak sa navyše dozviete nové, dôležité informácie o príbehu, premietnu sa vám projekciou na stene. Takisto aj pocity Sama a aktuálne ciele misie. V úvode som spomínal, že vývojári chceli (a vlastne sa im to aj podarilo) urobiť z tohto dielu reštart série. A v čom spočíva? Zatiaľ čo v predošlých dieloch ste museli postupovať maximálne potichu a v tieňoch, Conviction zapája do hry aj využitie akčnej stránky.
Prestrelky tak budú na každodennom poriadku, no autori navrhli úrovne a prostredie tak, aby ste mohli hru prejsť aj stealth štýlom. Skvelé! Keď sme už pri úrovniach, sú naozaj rozmanité. Od prenasledovania či uhýbaniu sa kamerám až po vyslobodzovanie alebo explózie. Taktiež sa striedajú exteriéry s interiérmi a deň s nocou. Level design je jednoducho skvelo namixovaný. Ak sa rozhodnete prejsť hru potichu, môže vám zabrať aj 10-11hodín. Ja osobne som tieto štýly striedal a hru som prešiel za zhruba 8 hodín. Sam taktiež po pár guľkách zomrie, takže na „rambo style“ zabudnite. K akčnosti hry dodali autori aj dve ďalšie novinky: Last Known Position a Mark and Execute. Ak sa dostanete do prestrelky a zmiznete nepriateľom z dohľadu, aktivuje sa na mieste, kde vás nepriatelia naposledy zahliadli vaša silueta. Tam potom budú sústreďovať svoju paľbu, a tak ich môžete zozadu obísť. To je LKP. Mark and Execute je schopnosť, vďaka ktorej si môže označiť určitý počet nepriateľov (líši od použitej zbrane) a po stlačení tlačidla ich Sam odpraví peknými „hlavami“. Táto schopnosť ale nie je zadarmo, a na jej aktivovanie potrebujete najskôr odpraviť potichu nepriateľa. Taktiež tu máme rôzne gadgety, ako EMP (oslepí protivníkov a všetko elektronické vypojí z obehu), kameru, ktorá dokáže taktiež vydať zvuk a tým odlákať protivníkov, či obyčajné granáty apod. Vďaka týmto vychytávkam sa dajú tvoriť skvelé taktiky, ako napríklad predbežné označenie protivíkov (áno, s MaE sa dá označovať aj bez toho, aby ste niekoho ručne zabili, no použiť funkciu nemôžete), ich následné oslepenie, potom niekoho zabiť rukami a už len použiť MaE. Ani nebudú vedieť, ako zomreli. Zbraní v hre je dostatočné množstvo. Najčastejšie budete využívať pravdepodobne pištole, ktorých je tu 6, no nájdeme v hre aj rôzne samopaly či pušky. Všetky zbrane sa dajú pomocou bodov (tie získate za rôzne in-game achievementy) vylepšovať napríklad presnejším zameriavaním, pridaním počtu možných cieľov na MaE či zväčšenie zásobníka. Do hry pribudlo taktiež vypočúvanie – aj keď, v tomto prípade by sa skôr hodilo povedať vymlacovanie informácií.
Sam sa totižto ničoho neštíti, a ak nedostane informáciu, o ktorú žiadal, vymláti zo zloducha dušu. Nie je problém hodiť protivníka o sklo, kde po tvrdom náraze dopadne na umývadlo a všetko dokončí Samova päsťovka do hlavy. Vypočuvania sú jednoduché, ide o to len stláčať jedno tlačidlo, poprípade nájsť interaktívnu vec, na ktorej sa dajú dobre lámať kosti. Taktiež je v hre misia z Iraku, ktorá je čisto akčná, a má nás oboznámiť s minulosťou Sama a prečo sú s Vicom taký dobrý kamaráti. AI spolubojovníkov nie je okúzľujúca, a je postavená na pár jednoduchých pravidlách, ktoré sa rýchlo naučíte. Ak dohráte singleplayer, môžete si ho skúsiť zahrať ešte raz a skúsiť viac stealth prístup, alebo môžete siahnuť po co-op alebo multiplayeri, ktoré hra má. Co-op ponúka samostatný príbeh, ktorý ale využíva postavy z toho singleplayerového. Jeho dĺžka je zhruba 4-5 hodín.
Multiplayer (dá sa ale prejsť aj samostatne, ako challenge mód, okrem Face Off) sa skladá z 3+1 módov: V "Hunter" musíte byť čo najtichší, zatiaľ čo v "Last Stand" čelíte vlnám protivníkov. Následne vo Face Off idete proti svojmu kamarátovi, kde sa musíte navzájom zabiť, no pri tom pridať aj čo najviac nepriateľov. Mód Infiltration sa kupuje za in-game achievementy cez službu U-play, a ponúka skoro to isté, čo Hunter, no tu nesmiete byŤ spozorovaný vôbec. Inak misia končí. Co-op aj multiplayer sú príjemným spestrením hry, a ponúka ďalších pár hodín, ktoré vám hra vydrží. Hra beží na Unreal Egine 2, ktorý je už zopár rokov starý, no je stále vylepšovaný a v Conviction vyzerá skvelo. Síce to nie je maximálna kvalita, a niektoré veci, ako napr. vegetácia vyzerajú doslova otrasne, na dnešnú dobu je to nadpriemer. Najmä postavy a budovy sú vypracované perfektne.
Sam Fisher je späť. A je iný. Conviction splnil svoju úlohu – urobil v sérii veľký reštart. Oproti predošlým dielom je akčnejší a prístupnejší širšiemu publiku. A to v dnešnej dobe predáva. Osobne som hral aj dva predošlé diely série, a na Conviction nemôžem povedať, žeby si už názov Splinter Cell nezaslúžil. Chýb je v hre minimum, a aj tie sa medzi pozitívami strácajú.
|
príbeh a jeho podanie dabing singleplayer multiplayer a co-op v jednom viac možností priechodu hrou |
|
singleplayer mohol byť dlhší menšie chyby v grafike |
80% | ![]() |
ŽÁNER | Akčná / Stealth |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ | Ubisoft / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | ![]() |
![]() |