The Adventures of Alundra
Prvá odpoveď Sony na Zeldu od Nintenda a okamžite trefa do čierneho. The Adventures of Alundra svojho času priniesla nápaditý mix 2D akčnej adventúry a mechaník starých NES/SNES arkádových hier, ktorú okorenila výborným príbehom, temnou atmosférou a znamenitými hernými nápadmi (napríklad vnikanie do snov postáv).
Aj keď Sony na svojej prvej konzole chcela stoj čo stoj 3D hry, nakoľko to bol predajný artikel konzoly, štúdio Matrix Software sa rozhodlo zachovať starý štýl a to sa im vyplatilo. 2D grafika hry vyzerá aj dnes úchvatne, ovládanie je stále veľmi precízne, čo sa o mnohých ranných 3D hrách na konzole dnes povedať určite nedá a herné mechaniky vďaka týmto plusom zostarli s gráciou a vyzeli priam do dokonalosti.
The Adventures of Alundra je hra, ktorá hráčov neustále odmeňuje za exploráciu, čo je aj mimochodom jedna z jej hlavných prvkov, a taktiež hra, ktorá v žiadnom prípade nevodí za ručičku, ale s radosťou hádže hráčom polená pod nohy v podobe náročných hlavolamov.
Colony Wars
Vesmírne simulátory boli síce doménou predovšetkým PC platformy, no veľa takýchto hier sa objavilo aj na PlayStatione, kde rovnako tak zaznamenali záujem medzi hráčmi. Prvý diel série Colony Wars patrí medzi to najlepšie, čo táto konzola z tejto strany ponúkla.
Medzi najlepšie prvky hry sa mimo ovládania, grafiky a príbehu dá rozhodne zaradiť aj fakt, že neúspech misie neznamenal automaticky obrazovku s nápisom GAME OVER, ale mohlo to znamenať, že sa hra ďalej odvíjala o niečo odlišne. Z toho dôvodu hra obsahuje niekoľko odlišných koncov. Hráči taktiež nemuseli plniť úlohy v danom poradí, ale mohli sa vo vesmírnom priestore pohybovať voľne, tak ako sa na poriadny vesmír aj patrí.
Hráči taktiež mali k dispozícii databázu detailne popísaných planét a lodí, o ktorých sa tam mohli dozvedieť plno rôznych zaujímavých informácií. Colony Wars by milovníci premyslených akčných hier určite nechceli minúť.
Quake 2
Štúdio Hammerhead sa v roku 1999 postaralo o veľký zázrak. Podarilo sa im na PlayStatione rozbehať Quake 2 a to vo výbornej grafike a vysokej rýchlosti. Bolo to také malé svetielko v tme, ktoré sa objavilo v dobe, kedy boli nedostatočná snaha a talent tvorcov maskované „hmlou“ zakrývajúcou vykresľované objekty v diaľke. V Quake 2 pre PlayStation žiadne takéto maskovanie nie je a navyše v hre môžete vidieť neuveriteľne ďaleko.
Quake 2 sa okamžite zaradil medzi tie najlepšie FPS hry na systéme. Nielenže hra dobe vyzerala, ona sa rovnako dobre aj ovládala, nakoľko ponúkla celú plejádu nastavení. Takto si každý mohol nájsť to svoje najlepšie, aby sa mu tým vysokooktánovým FPS peklom podarilo prejsť čo možno najpohodlnejšie. Posledné, čo totiž hráč v akejkoľvek hre chce robiť, je trápiť sa s ovládaním. Quake 2 dokonca podporoval aj PlayStation myš, čo býval raritný kúsok hardvéru pre túto konzolu.
S vynikajúco zvládnutým singleplayerom bol rovnako s bravúrou zvládnutý aj deathmatch a to až pre štyroch hráčov. Graficky vtedy hra síce šla o niečo dole, no úžasný zážitok z multiplayeru v splitscreene pre štyroch hráčov to bohate vyvážil. Quake 2 síce ponúkol na PlayStation menšie a orezanejšie levely, no aj napriek tomu išlo o fantastickú strieľačku, ktorá na systéme nemala obdobu.
Vandal Hearts II
Druhý diel taktickej stratégie Vandal Hearts od Konami pojal hrateľnosť omnoho inovatívnejšie než predchodca. Prítomný tu bol duálny systém ťahov, čiže postavy hráča a nepriatelia sa pohybovali naraz počas jedného ťahu, čo dodávalo súbojom na dynamickosti a napätí. Rovnako sa vylepšení dočkal aj RPG systém, predovšetkým čo sa classov týka.
Aj keď hráči mohli svojim postavám priradiť povolanie, Vandal Hearts II v tomto nekládlo žiadne obmedzenia. Dalo by sa povedať, že každá postava mohla byť všetkým. Ale aspoň teoreticky. Postavy sa učili schopnosti nie na základe svojho povolania, ale na základe vecí a zbraní, ktoré použivali, pričom po dosiahnutí určitej hranice mohli začať používať aj iné zbrane bez toho, aby zrazu nemali možnosť používať prechádzajúce schopnosti. Niečo obdobné sa objavilo aj napríklad vo Final Fantasy IX.
Vandal Hearts II je náročnou hrou, ktorá dostatočne preverí taktické premýšľanie hráčov. Na rozdiel od iných, žánrovo podobných hier, je tento titul aj omnoho nekompromisnejší v zobrazovaní násilia a krvi. Hra sa skátka na nič nehrá a prezentuje herný svet ako drsný, tvrdý a neľútostný, čo k celkovej atmosfére titulu pasuje vskutku dobre.
Firebugs
Tam, kde svojho času skončil Rollcage, tam svojho času začal Firebugs. Od rovnakých vývojárov, s rovnakou štruktúrou a podobnými mechanikami, s rovnako extrémnym jazdným modelom a s rovnako akčnou hrateľnosťou plnou výbuchov a zábavných zbraní. Zaujímavosťou hry je, že bola ako jedna z mála PlayStation hier vydaná len v Európe a nikde inde na svete.
Attention to Detail sa po spomínanej sérii Rollcage rozhodlo pre vývoj podobnej hry exkluzívne pre PlayStation. Trate boli vhodne navrhnuté tak, aby dokázala vyniknúť akčná podstata hrateľnosti a boli dostatočné široké, aby sa dalo pohybovať aj po stenách, či stropoch. Celkovo bolo pre hru navrhnutých 25 tratí, po ktorých sa autíčka pohybovali obrovitánskou rýchlosťou, rovnakou ako napríklad také vznášadlá v sérii Wipeout.
Vzhľadom na dátum vydania, 18. október 2002, sa Firebugs taktiež zaradil medzi jedny z posledných vydaných automobilových hier na prvý PlayStation vôbec. Je treba povedať, že z celej tej skupiny „posledných“ bol práve Firebugs tou najviac kvalitnou hrou. Skúsenosti s predchádzajúcou sériou sa tvorcom v prípade Firebugs vyplatili.