Čo sa presne udialo?
Redfall, ktorý vyšiel začiatkom mája nepriniesol slávu ani štúdiu Arkane Austin a ani Microsoftu. Hra schytala kritiku zo všetkých strán a pred vydaním hry The Lord of the Rings: Gollum bola považovaná za jednu z najhorších AAA hier v roku 2023. Čo sa však udialo? Prečo tvorcovia kultovej hry Prey vytvorili niečo, čo nie len že popieralo ich vlastnú DNA, ale ani zďaleka nedosiahlo kvalitatívne štandardy minulosti?
Redfall, from Xbox’s well-respected Arkane Studios, is one of the year’s worst-reviewed games. What happened? It’s a story of unclear direction, a severely understaffed team, and a game that many devs didn’t actually want to make.
— Jason Schreier (@jasonschreier) June 1, 2023
My latest investigation: https://t.co/R4iHzuHfx9
Presne na tieto otázky sa pokúsil odpovedať redaktor Bloomberg Jason Schreier. Ten vyspovedal hneď niekoľkých bývalých vývojárov štúdia, ktorí skonštatovali, že z výsledných hodnotení Redfall nie sú vôbec prekvapení. Hra totiž trpela nejasným smerovaním, veľkou obmenou vývojárskej sily a nedostatku vývojárov.
Redfall započal svoj vývoj v roku 2018, kedy bola Bethesda ešte samostatným vydavateľstvom. Bethesda však už v tom čase chcela ponúknuť spoločnosť na predaj a preto „podporovala“ svoje štúdiá, aby vytvárali tzv. Game as a Service hry. Teda hry, ktoré sa dajú monetizovať aj po vydaní. A štúdio Arkane Austin vzhľadom na komerčný neúspech Prey nemalo veľmi na výber a tak sa pustili do vývoja niečoho, čo by mohlo zaujať širšie herné publikum. A tak vznikal Redfall.
Hra tak bola od začiatku interne prezentovaná ako „multiplayerová Arkane hra,“ čo sa veľmi nepozdávalo vývojárom štúdia. Problémom bolo, že ani vedenie štúdia nemalo jasnú predstavu o tom, čím by mal Redfall byť. Často padali prirovnania k Far Cry či Borderlands, no hra až do svojho vydania trpela krízou identity medzi časťou pre jedného hráča a multiplayerom a táto kríza nebola vyriešená.
Navyše, štúdio Arkane Austin trpelo nedostatkom zamestnancov (menej ako 100) a aj napriek podpore zo strany štúdia Roundhouse to nestačilo na vytvorenie veľkej game-as-a-service hry. Problémom navyše bolo, že väčšina žiadateľov o prácu v štúdiu išlo do Arkane Austin s vidinou vývoja immersive sim hier. No presne takú vývojársku silu štúdio nepotrebovalo.
Následne prišiel Microsoft, ktorý v roku 2020 kúpil vydavateľstvo Bethesda za 7,5 miliardy dolárov. Táto akvizícia dala štúdiu nádej, že Microsoft hru buď zruší, alebo im dovolí ju efektívne reštartovať ako zážitok pre jedného hráča. Bohužiaľ, Microsoft sa rozhodol držať si od Bethesdy odstup a ponechať spoločnosť vlastnému manažmentu. Teda, okrem rozhodnutia o zrušení PlayStation 5 verzie hry.
Prečítajte si tiež
RECENZIA: Redfall – Kríza identity
Redfall mal mať pôvodne mikrotransakcie, no štúdiu bolo v roku 2021 umožnené ich z hry odstrániť. Napriek tejto pozitívnej zmene však bolo jasné, že projekt potrebuje viac času, čo viedlo k odkladu z roku 2022 na rok 2023 v nádeji, že tesne pred koncom vývoja do seba začnú veci zapadať. Bohužiaľ, nezačali.
Herný analytik Joost van Dreunan skonštatoval, že neúspech Redfall kladie ešte väčší tlak na to, aby bol Starfield úspešnou a vyladenou hrou: „Sklamanie z Redfall dokazuje, že Microsoft zúfalo potrebuje atraktívny obsah, ak chce skutočne poraziť konkurentov Sony a Nintendo v ich vlastnej hre. Dúfam, že to Xbox odnaučí opakovať podobnú chybu v budúcnosti.“