Pokračujeme…
Včera sa uskutočnil tretí deň súdneho sporu medzi FTC a Microsoftom ohľadom umožnenia dokončenia akvizície Activision Blizzard. A aj počas tohto dňa padlo veľmi veľa zaujímavých vyhlásení a informácií.
Ak si však chcete osviežiť pamäť, tak nižšie nájdete zhrnutie predchádzajúcich dvoch dní.
Ako prvý vypovedal šéf PlayStation Jim Ryan
Nintendo je pre deti, Američania radi strieľajú a Xbox sa predáva dobre
Ryan počas svojho vypočúvania potvrdil, že Nintendo je síce súčasťou konzolového trhu, no nepovažuje ho za konkurenta pre spoločnosť Sony. Podľa neho totiž Nintendo cieli na úplne inú demografickú skupinu ako Sony: „Hardvérová technológia spoločnosti Nintendo je oveľa menej sofistikovaná ako technológie PlayStation alebo Xbox. Jej hardvér sa zvyčajne predáva za nižšiu cenu a jej publikum je skôr mladšie.“
Taktiež ozrejmil, že séria Call of Duty je viac populárna v Amerike a to z dôvodu, že tamojšie obyvateľstvo viac preferuje strieľačky. Ohľadom komerčného výkonu Xbox konzol skonštatoval, že je dobrý, no podobne ako Sony, aj Microsoft trpel nedostatkom konzol na trhu.
Exkluzivitu Starfield nepovažuje za niečo proti hospodárskej súťaži
Ryan potvrdil, že Sony kladie dôraz na third-party exkluzivity a podľa neho názoru nie je proti hospodárskej súťaži, že Microsoft spravil z hier ako Starfield, Redfall či Indiana Jones exkluzivity. Zároveň však skonštatoval, že pred akvizíciou Zenimaxu Microsoftom očakával, že tieto hry prídu na PlayStation konzoly: „Nepáči sa mi to, ale nepovažujem to za protisúťažné.“
Sony nechce zdieľať detaily o PlayStation 6 s Microsoftom
Ryan priznal, že jeden z dôvodov, prečo je Sony proti akvizícii je fakt, že spoločnosť nechce zdieľať informácie o PlayStation 6 so štúdiami, ktoré vlastní Microsoft: „Jednoducho sme nemohli riskovať, že k týmto informáciám bude mať prístup spoločnosť, ktorú vlastní priamy konkurent.“
Potvrdil taktiež, že Sony odmietlo dať štúdiu Mojang predčasný prístup k PlayStation 5 devkitu a potvrdil tak tvrdenia šéfa Xboxu Phila Spencera: „Devkity umožňujú vývojárom získať prehľad a pracovať na súbore funkcií, ktoré naša nová konzola nasadí. To by vývojár mohol priniesť svoj obsah na novú platformu neskôr, ako by tomu bolo v opačnom prípade. Obchodné riziká spojené s únikom poznatkov o týchto súboroch funkcií k nášmu principiálnemu konkurentovi nie sú niečím, čo by sme si vynútili na základe akejkoľvek zmluvy.“
Akvizícia je „zlá pre súťaživé prostredie“
Šéf PlayStation potvrdil, že zo začiatku nemal obavy ohľadom tejto akvizície, no obavy začali prichádzať v auguste 2022: „Návrh z 31. januára ma veľmi nepotešil, ale dúfal som, že to bola úvodná salva,“ povedal Ryan. „Som presvedčený, že táto transakcia je škodlivá pre hospodársku súťaž.“
Ryanovi napríklad vadilo, že kontrakt síce obsahoval hru Overwatch 1, no neobsahoval hru Overwatch 2. Tu však treba podotknúť, že Overwatch 1 a Overwatch 2 sú jedna a tá istá hra.
„Chcem vašu akvizíciu zablokovať“
Ryan potvrdil, že vo februári 2023 povedal šéfovi Activison Blizzard Bobbymu Kotickovi, že jeho cieľom je akvizíciu zablokovať: „Povedal som mu [Bobbymu Kotickovi], že si myslím, že táto transakcia je protikonkurenčná, a dúfal som, že regulačné orgány urobia svoju prácu a zablokujú ju.“
Táto výmena otázok a odpovedí…
Právnička Microsoftu mala s Ryanom zaujímavú výmenu otázok a odpovedí
- Právnička Microsoftu: Myslíte si, že by bolo lepšie, keby Microsoft ponechal hry Activision na PlayStation?
- Ryan: Áno, myslím si to.
- PM: Takže si myslíte, že je v najlepšom záujme spoločnosti Microsoft, aby boli hry Activision dostupné na viacerých platformách?
- R: Nie, s tým nesúhlasím
- PM: Ak by ste teda riadili Xbox, odporúčali by ste, aby boli hry Call of Duty a ďalšie hry Activision exkluzívne pre Xbox a PC?
- R: To je hypotetická otázka, na ktorú nechcem odpovedať.
- PM: Takže na ňu nemôžete odpovedať?
- R: Nemám dostatok vedomostí na to, aby som na túto otázku odpovedal.
Vydavatelia nemajú radi Game Pass
Ryan vo výpovedi prezradil, že komunikuje „prakticky so všetkými hernými vydavateľmi“ a tí nemajú radi Game Pass: „Hovoril som so všetkými vydavateľmi, ktorí jednomyseľne nemajú radi Game Pass, kvôli jeho deštruktívnej hodnote.“
Cloud začne byť relevantný čoskoro
Podľa Ryana sa trh herného streamovania nedá považovať za samostatný trh a očakáva, že jeho relevantnosť začne naberať na obrátkach v najbližších rokoch: „Cloudová technológia sa v rokoch 2025 až 2035 stane významnou súčasťou prístupu hráčov k hrám. V očakávaní, že sa stane veľmi významným spôsobom prístupu hráčov k hrám, realizujeme významné investície do cloudu.“
Počet hráčov, ktorý by prešli na Xbox sa líši
Ďalším predvolaným bol ekonomický expert FTC Dr. Robin Lee. Ten prezradil, že podľa jeho kvantitatívneho výskumu by sa podiel Xbox konzol zvýšil o 8,9% v prípade, že by Microsoft spravil z Call of Duty exkluzivitu. Ten však vychádzal z podielu predajov konzol v minulej, nie aktuálnej generácii a taktiež bral do úvahy iba predaje konzol v USA.
Pri súčasnej generácii konzol by to však podľa Leeho bol až 20% rozdiel v zmene pomeru medzi predaji konzol. Lee skonštatoval, že Microsoft pri akvizícii odporúča ponechať Call of Duty na PlayStation konzolách, no zároveň odporúča mať exkluzivitu pre Call of Duty pre predplatené služby. Na to právnička Microsoftu reagovala, že Leeho analýza nezahŕňa dopad na predplatené služby.
Exkluzivity môžu byť benefitom pre hospodársku súťaž
Do debaty sa dostala aj hra Final Fantasy XVI. Právnička Microsoftu poukázala, že hra je exkluzívna na PlayStation 5 napriek tomu, že Final Fantasy XV bola multiplatformová hra. Lee však skonštatoval, že nevie na aké platformy hra vyše a prezradil, že exkluzivita môže mať „pozitívne aj negatívne účinky na hospodársku súťaž“.
Ostane teda Call of Duty na PlayStation?
Do vypočúvania vstúpila sudkyňa Corley, ktorá sa začala pýtať na šance, že Call of Duty neostane na PlayStation: „Nesúhlasím s tým, že to bude na PlayStation s istotou. Je pravdepodobné, že dôjde k vyradeniu obsahu Activision“ na konzolovom trhu.
Lee však očakáva, že Microsoft znemožní prístup k ABK obsahu pre konkurenčné streamovacie a predplatené služby: „Je pravdepodobnejšie, že kvôli zlúčeniu dôjde k obmedzeniu Activison obsahu pre predplatené služby a herné streamovacie služby.“
Call of Duty nie je kľúčový produkt
Ekonomická expertka Dr. Elizabeth Bailey skonštatovala, že Call of Duty nie je kľúčovou hrou pre existenciu konzol: „Hra Call of Duty nie je nevyhnutná, kritická ani povinná. Nie je to jednorožec. Call of Duty je dôležitá a populárna hra, ale nič nenasvedčuje tomu, že by bola… výnimočne dôležitá.“ Poukázala na Nintendo, ktoré dokázalo bez problémov prežiť bez prítomnosti série Call of Duty a v súčasnosti má na trhu podiel 35%.
Podiely herných spoločností na konzolách
Podľa výskumu dát je najväčšou hernou spoločnosťou na konzolách z hľadiska tržieb vydavateľstiev Nintendo s 18,5%. Sony je na štvrtom mieste so 7,5% a Microsoft na 8. mieste so 4,9%. Microsoft má taktiež miniatúrny podiel na trhu s mobilnými hrami (0,3%) a v prípade zlúčenia s Activision Blizzard budú mať spoločnosti na trhu s hrami pre smartfóny podiel 3,8%.
Here’s her breakdown of the top console game publishing revenue shares (global):
— Michael Acton (@MActon93) June 27, 2023
Nintendo 18.5%
EA 16.1%
Take Two 8.4%
Sony 7.5%
Activision 7.4%
Epic Games 6.1%
Ubisoft 5.1%
Xbox 4.9%
Bandai Namco 3.5%