Insomniac leak odhalil celkom nepekné skutočnosti.
Insomniac doslova nesie na svojich pleciach PlayStation divíziu. Za tri roky od vydania PlayStation 5 konzoly dokázali vydať tri vysoko hodnotené a kvalitné hry, pričom dve z nich sa radia medzi to najpredávanejšie na trhu. Marvel’s Spider-Man 2 sa dokonca stal najrýchlejšie predávanou hrou od PlayStation Studios.
Napriek tomu si však na seba hra zatiaľ nezarobila. Odhalil to leak štúdia Insomniac. Podľa neho bol totiž rozpočet hry Marvel’s Spider-Man 2 takmer trojnásobný oproti predchodcovi z roku 2018 a podľa interných odhadov štúdia potrebuje hra predať minimálne 7,2 milióna kópií za „plnú cenu“ na to, aby sa vôbec prehupla do čiernych čísel. Podľa odhadov hra predala k 12. novembru 6,1 milióna kópií, no tu je potrebné podotknúť, že nie všetky z nich boli predávané ako 80€ hry, nakoľko mnoho z nich sa predalo ako súčasť PlayStation 5 konzoly.
Hra totiž prekročila plánovaný rozpočet, ktorý bol stanovený na 270 miliónov dolárov a to o 30 miliónov dolárov. Na hre pracovalo počas vrcholov prác 264 vývojárov a ďalších 116 pracovníkov, pričom len 314 minút cutscén stálo 40 miliónov dolárov.
Je teda jasné, že takéto nárasty rozpočtov sú jednoducho dlhodobo neudržateľné a uvedomuje si to aj štúdio Insomniac. Preto sa napríklad snažia vyvíjať hru Wolverine viac efektívne, pričom interné prezentácie spomínajú fabriky z automotive priemyslu ako inšpiráciu – chcú dať lídrom projektu možnosť vývoj kompletne zastaviť v prípade ak sa narazí na nejaký problém vo vývoji, aby sa minimalizovali práce, ktoré sa do finálneho produktu nedostanú. Taktiež sa navrhuje znížiť množstvo cutscén, ktoré sa v minulých hrách „vymkli kontrole“ a prispeli k prekročeniu rozpočtu.
„Budúce AAA hry musíme vyrobiť za 350 miliónov dolárov alebo menej,“ píše sa na jednom slajde z prezentácie. „V dnešných dolároch je to ako urobiť [Spider-Mana 2] za 215 miliónov dolárov. To je o 65 miliónov menej ako náš rozpočet na [Spider-Mana 2].“
Jednou z alternatív je vytváranie menších projektov, ako napríklad Miles Morales, ktorý bol hrou s najväčšou finančnou návratnosťou, pretože aj napriek svojej relatívnej malej veľkosti (rozpočet hry bol 90 miliónov dolárov) predal 10 miliónov kópií.
Vzhľadom na masívne rozpočty smerované na vývoj hier od štúdia Insomniac je zrejmé, že štúdio to nemá na ružiach ustlané. A dokazujú to dokumenty od manažmentu Sony, ktoré napríklad odmietli žiadosť štúdia zvýšiť počet zamestnancov na 500 – Sony označilo ako maximum 470 zamestnancov, pričom v tom čase malo štúdio 485 zamestnancov. Následne sa tak zvažovalo, ako sa „zbaviť“ prebytočných zamestnancov, pričom jedným návrhom bolo organické zníženie (po odchode zamestnancov sa ich pozície nebudú znova zapĺňať), no druhou možnosťou bolo prepúšťanie.
Ďalšia prezentácia zas naznačuje drastické škrty v štúdiu: „Ak chceme strategicky odstrániť 50-75 ľudí, našou najlepšou možnosťou je hlboko zredukovať Wolverina a Spider-Mana 3 a nahradiť menej výkonných členov tímu z Ratcheta a nových IP,“ je uvedené v dokumente, ktorý vytvoril šéf Insomniacu Ted Price v novembri 2023. Ten istý dokument taktiež hovorí o tom, že škrty sa týkajú aj iných PlayStation štúdií vrátane jedného „zatvorenia štúdia.“ Je otázne, či tým bolo myslené štúdio PixelOpus, ktoré Sony zatvorilo v máji tohto roka, alebo sa chystá niečo ďalšie.
Situácia v štúdiu Insomniac iba dokazuje, že nedávno leaknutý e-mail šéfa Xboxu Phila Spencera o znepokojivo narastajúcich rozpočtoch AAA hier asi nebude tak ďaleko od pravdy. Pretože ak ani tak efektívne štúdio ako Insomniac musí hľadať spôsoby ako škrtať, pretože rozpočty ich hier presahujú 300 miliónov dolárov, tak je jasné, že situácia má od ideálu veľmi ďaleko.