V rámci našej sumárnej reportáže z nemeckého Gamescomu sme vám sľúbili aj prvé dojmy z hrania očakávaného MMORPG od BioWare – Star Wars: The Old Republic otvorilo brány svojej bety už dávnejšie, nakoľko sme sa nedostali do prvej vlny novinárskeho testovania (čo už, náš trh je malý a prioritou sú české weby), prinášame vám prvé dojmy s menším oneskorením.
Článok som sa rozhodol rozdeliť do dvoch častí – dnešné prvé dojmy sa budú zaoberať skúsenosťami z hrania prológu a vopred upozorňujem, že za čas, ktorý strávite hraním prológu, by ste stihli dohrať celé Modern Warfare 3. Behom prvých 5 – 7 na úvodnom ostrove sa dostanete na približne 10. úroveň a všimnete si viacero herných mechanizmov a zaujímavých prvkov (o nich bude dnešný článok), ďalšie elementy ako PvP alebo crafting však reálne otestujete až po opustení úvodnej oblasti. Tým sa bude venovať druhá časť nášho preview, ktorá by sa mala objaviť v priebehu budúceho týždňa.
V rámci tohto preview budem spomínať viacero vecí, ktoré sú fanúšikom hry známe, nakoľko ich autori mnohokrát omieľali. Začnem hneď celkovou prezentáciou hry – pokiaľ ste hrali niektorú z „moderných“ sérií (Mass Effect, Dragon Age) od BioWare, určite vás poteší fakt, že mnohé prvky z týchto hier sa objavili aj v MMORPG žánri. V prvom rade je to dôraz na rozhovory, prestrihy a cutscény. Predstavte si bežné MMORPG – vytvoríte si postavu, objavíte sa vo virtuálnom svete, začnete hrať, prídete k NPC, kliknete naň, vyskočí textové okno, kliknete na prvú (a v niektorých prípadoch aj jedinú) možnosť a idete ďalej. Mnohokrát ani samotný text nečítate. V prípade SWTOR všetko začína rovnako, akurát po kliknutí na prvú NPC nasleduje prestrih, kamera sa prepne do filmového pohľadu a spustí sa nahovorený rozhovor. Hráč má vždy k dispozícii 2 alebo 3 voľby, ako môže reagovať. Niekedy ide iba o kozmetické zmeny z hľadiska použitej repliky, inokedy vaša voľba reflektuje vaše rozhodnutie, ako sa v danej situácii budete správať a podľa toho sa odvíja aj rozvoj vašej postavy smerom k svetlej alebo temnej strane. Nebudem zachádzať do detailov, ale príbeh hrá v rámci SWTOR pomerne dôležitú úlohu a použitá prezentácia je výborná voľba. V rámci mnohých MMORPG titulov, ktoré som hral, som často krát odklikával textové okná bez čítania samotného textu, v prípade SWTOR som konečne dával pozor a vnímal, čo sa vlastne v tom svete deje. A keď toto tvrdenie ide odo mňa ako od človeka, ktorý moc celý svet Hviezdnych vojen nemusí, je to znak, že BioWare spravili dobré rozhodnutie. Mimochodom, všetky rozhovory sú takýmto spôsobom spracované a aj nadabované, v tomto smere ide určite o malú revolúciu medzi MMORPG hrami.
Ďalším aspektom je samotná hrateľnosť, ktorá sa nedočkala viacerých zmien. Beháte z miesta A do miesta B, popritom používate schopnosti, levelujete, učíte sa nové schopnosti, plníte úlohy atď. Ani v SWTOR sa nevyhneme klasickým úlohám typu zabi XY nepriateľov alebo získaj XY vecí, týchto úloh našťastie nie je až tak veľa – teda, pokiaľ môžem hodnotiť úvodný ostrov. Autori častejšie používajú prístup, choď na miesto B, tam niečo preskúmaj alebo niečo použi a popritom, keď budeš zabíjať nepriateľov, sa objaví „bonusová vedľajšia úloha“, ktorá spočíva práve v zabití určitého počtu nepriateľov. Nemusíte ich plniť, odmenou však je zopár XP. Množstvo vedľajších úloh sa objavuje postupne častom a z času na čas ste nútení vrátiť sa do lokality, kde ste už boli. Z určitého dôvodu sa mi však hranie nezdalo stereotypné – uvidíme, ako sa v tomto smere bude rozvíjať SWTOR v ďalších oblastiach. Mimochodom, smrť je minimálne v úvode veľmi benevolentná – buď sa môžete nechať oživiť priamo na mieste alebo v najbližšom meste, XP nestratíte, mierne sa poškodí iba vaše vybavenie. Množstvo hier však umieranie sprísnilo po leveli 10, takže v ďalšej časti sa k problematike umierania určite vrátime.
V poslednej dobe som v hre nenašiel populárne achievementy, objavujú sa tu však tituly, ktoré si môžete vystaviť pred meno vašej postavy a z Luka sa rázom stane Lucky Luke alebo Padawan Luke. Zaujímavým prvkom sú spoločníci. V úvodnej časti sa ku mne pridal akurát malý pípajúci robot, toho je však neskôr možné naučiť craftovacím schopnostiam, a zároveň vám pomáha aj pri boji. Z toho, ako hra prezentuje túto vlastnosť, očakávam, že sa neskôr objavia aj ďalší spoločníci. Mimochodom, tieto postavy majú z času na čas potrebu s vami komunikovať a dokonca reagujú na vaše reakcie v rozhovoroch, buď s vami súhlasia alebo nie. Ide o zaujímavý prvok, ktorý bez problémov fungoval v offline RPG hrách, avšak do MMORPG ho zatiaľ nikto neimplementoval. Prológ v podstate pozostával z úloh pre jedného hráča, objavil sa však aj prvý krátky dungeon, ktorý vyžadoval hranie v skupine. V tomto smere nečakajte žiadne zmeny, úspech skupiny bude spočívať v dobre zvolenej kombinácii členov a jedinou zaujímavosťou sú skupinové rozhovory – v mojom prípade sme sa všetci traja členovia skupiny zhodli na voľbe, ktorá prislúchala svetlej strane, takže nemôžem posúdiť, ako bude hra reagovať v prípade nezhody.
Pokiaľ by som mal zhrnúť prvých približne 6 hodín hrania bety, určite by som SWTOR pochválil. Z vlastného pohľadu môžem povedať, že beta zmenila môj názor na hru ako takú. MMORPG je žrút času a svet Hviezdnych vojen nepovažujem za svoj obľúbený. Obe „negatíva“ sa podpísali na rozhodnutí ignorovať vydanie hry. Avšak, beta a moja vlastná zvedavosť ma presvedčili a pravdepodobne to so SWTOR-om skúsim, minimálne prvý mesiac, aj po oficiálnom spustení. Nie, táto hra nebude revolúcia žánru, množstvo mechanizmov poznáte z WoW a iných moderných MMORPG hier, avšak BioWare pridal do SWTOR aj kúsok zo seba – nájdete tam viacero prvkov, ktoré robili offline RPG hry od BioWare úspešnými. Ich implementácia v MMORPG svete vyzerá na prvý pohľad ako výborný nápad, reálne ich však zhodnotíme až v recenzii po poriadnom otestovaní. Ako už bolo spomenuté, k SWTOR bete sa ešte raz vrátime a v priebehu budúceho týždňa sa pozrieme, ako vyzerá otvorený svet po úrovni 10 a po opustení úvodného ostrovčeka. Mimochodom, k článku sme priložili oficiálne screenshoty – nakoľko som hru testoval na počítači, ktorého konfigurácia sa blížila k minimálnym požiadavkám, nebolo možné zverejniť naše vlastné screenshoty. Avšak, hra aj v tomto prípade vyzerá pomerne dobre a hlavne sa bez problémov „hýbe“ a hranie je plynulé.