- Spoločnosť Google dlhodobo bojuje proti užívateľom, ktorí používajú rôzne pluginy na blokovanie reklám na Youtube
- Cieľom je donútiť užívateľov buď pozerať reklamy, alebo si zaplatiť Youtube Premium
Ako naháňanie mačky s myšou. Tak funguje vojna medzi vývojármi pluginov a softvéru na blokovanie reklám a medzi spoločnosťou Google. Zdá sa však, že Google prišiel s novým systémom, ktorý mu minimálne na určitý čas poskytne veľkú výhodu.
Ultimátnym cieľom spoločnosti Google je zabrániť, aby mohli užívatelia obísť reklamy na platforme Youtube. Alebo si zaplatiť prémiové členstvo Youtube Premium, ktoré reklamy deaktivuje.
Nový spôsob boja proti ad blockerom má názov server-side ad insertion (SSAI). Jej princípom je vkladanie reklamy do videa takým spôsobom, že ku konečnému užívateľovi (divákovi) prídu už ako súčasť videa a ad blocker teda v súčasnej podobe nemá šancu odhaliť, že sa Youtube pokúša zobraziť reklamu. V súčasnosti používa Youtube client-side ad insertion, ktorá umiestňuje reklamy na videá vo webových prehliadačoch.
A práve s SSAI v súčasnosti experimentuje spoločnosť Google. Všimli si to mnohí užívatelia a napríklad aj tvorca pluginu SponsorBlock.
![](https://i.redd.it/63xaqdkk066d1.png)
SSAI navyše spôsobuje problémy aj pri iných typoch Youtube klientov. Existujú totiž niektoré, ktoré dokážu automaticky preskočiť sponzorské odkazy. Keď sa však reklama zobrazuje SSAI spôsobom, tak sa dĺžka videa automaticky predlžuje o daný reklamný spot, čo „rozhádže“ označenie sponzorských blokov vo videu.
Google zatiaľ mlčí…
Spoločnosť Google sa zatiaľ k svojim experimentom verejne nevyjadrila, no na rôznych fórach sa už vedú veľké debaty. Je celkom zrejmé, že ultimátnym cieľom spoločnosti je dotlačiť zákazníkov k platbe predplatného Youtube Premium. Ten stojí 7,19€ mesačne alebo 10,99€ mesačne za rodinnú verziu pre päť členov. Premium okrem sledovania bez reklám ponúka aj možnosť stiahnutia videa, prehrávanie videí pri uzamknutej obrazovke a streamovanie hudby cez Youtube Music.
„Ad blockery porušujú podmienky používania YouTube a už dlhšie sa snažíme presvedčiť používateľov, aby podporovali svojich obľúbených tvorcov tým, že povolia reklamy na YouTube alebo vyskúšajú YouTube Premium bez reklám, prezradil Google webu 9to5google.
Ak Google naozaj pristúpi k celoplošnému systému SSAI do Youtube videí, tak bude veľmi zaujímavé sledovať, aká bude reakcia tvorcov ad blockerov.
Strata nádeje? Zatiaľ nie
Vývojár rozšírenia SponsorBlock však prezradil, že nie je potrebné zúfať. Jednak totiž tento systém zatiaľ nie je celoplošne nasadený, no ak by aj k tomu došlo, tak už teraz sa črtá cesta pre tvorcov adblockerov.
Na webe Github prezradil, že ak by Youtube implementoval SSAI, tak by musel poslať do prehliadača/klienta informáciu o tom, ako dlho by mal reklamný spot trvať. Túto informáciu by mohli využiť tvorcovia ad blockerov na „preskočenie“ časti videa, kde sa daná reklama má zobraziť. Vývoj a implementácia takéhoto riešenia si však bude vyžadovať čas.