Dnes vám prinášame exkluzívne interview s ikonou hernej hudby Jesper Kydom, v ktorom sme sa s ním porozprávali nielen o jeho novom soundtracku k Darksiders 2, ale taktiež prehodili pár viet aj o jeho filmovej tvorbe a jeho pripravovaných budúcich projektoch.
GS: V prvom rade by som chcel povedať, že ja aj zvyšok našej redakcie sme veľkými fanúšikmi Vašej tvorby a veľmi si vážime, že ste si našli čas na toto interview s nami.
Jesper: S potešením. Je skvelé počuť, že sa vám moja hudba páči.
GS: Posledných pár rokov bolo Vaše meno spájané hlavne so sériou Assassin’s Creed, takže bolo pre nás pomerne prekvapením, keď sme sa dozvedeli, že pre nový AC3 komponovať nebudete. Môžete nám ozrejmiť pozadie tohto rozhodnutia? Cítili ste potrebu posunúť sa ďalej z tvorivého hľadiska alebo Vás na možnosti komponovať hudbu pre Darksiders 2 upútalo niečo iného?
Jesper: Veľa veľkých zabehnutých sérií mení svojich skladateľov a Ubisoft chcel v tomto prípade ísť touto cestou taktiež. Som hrdý na hudbu, ktorú som mal možnosť pre doterajšie diely AC univerza vytvoriť. Čo sa týka Darksiders 2, zaujalo ma na ňom hlavne jeho post apokalyptické zasadenie spolu s nezameniteľným artdesignom a silnými mystickými prvkami v príbehu, ktoré z hudobného hľadiska pre mňa stáli za preskúmanie. Svoje projekty si vyberám na základe toho, či ma dokážu niečím zaujať, a toho, či vidím v nich príležitosť vytvoriť niečo originálne. Spolupráca so štúdiom Vigil sa mi veľmi páčila, keďže ma podnecovali práve v preskúmavaní nových hudobných smerov. Darksiders 2 bol pre mňa jedným z najuspokojivejších projektov, na ktorých som pracoval.
GS: Viem si predstaviť, že začať komponovať pre druhý diel už načatej série a prebrať opraty po Crisovi Velascovi, Mikeovi Reaganovi and Scottovi Mortonovi muselo byť pre Vás asi náročné. Pokúšali ste sa pri skladaní prepojiť svoju hudbu s tvorbou z prvých Darksiders alebo Vám dal Vigil voľnú ruku, aby ste začali takpovediac načisto odznova?
Jesper: THQ a Vigil za mnou prišli s ponukou vytvoriť hudbu pre Darksiders 2, pretože hľadali úplne niečo nového, čo by pomohlo odlíšiť atmosféru Darksiders 2 od iných diel inšpirovaných fantasy. Chceli originálny soundtrack, ktorý by hneď pri prvom počutí vytvoril silnú a unikátnu identitu pre Darksiders 2. Soundtrack k prvým Dakrsiders som nepočúval, keďže som nechcel, aby do mojej tvorby pre Darksiders 2 z neho podvedome zablúdili nejaké elementy.
GS: Vaše predošlé projekty boli takmer vždy zasadené v iných svetoch ako fantasy. V čom bolo písanie hudby pre „over the top“ akčné scény plné démonov a anjelov, ktoré sme videli zatiaľ v traileroch, pre Vás iné?
Jesper: Skladanie pre zaujímavé postavy, prostredia a príbehy ma baví bez rozdielu žánra alebo štýlu, pretože ma vždy zaujímalo tvorenie originálnej hudby s unikátnou identitou. Fantazijno a nadprirodzeno patria k oblastiam, ktoré ma zaujímajú, a keď ich zmixujete s príbehom inšpirovaným Štyrmi Jazdcami Apokalypsy, bolo mi jasné, že je to príležitosť vytvoriť naozaj neobvyklú hudbu plnú mystiky a záhad. Od môjho prvého fantasy soundtracku (The Chronicles of Spellborn) ubehlo zopár rokov, takže veľa nápadov na to, ako by to malo celé znieť, mi napadlo takmer ihneď.
GS: Môžete nám prezradiť niečo o samotnom procese tvorenia hudby pre akčnú hru akou je Darksiders 2? Komponovali ste na základe artworkov alebo ste mali možnosť vidieť samotný gameplay a skladať priamo k jednotlivým scénam?
Jesper: Inšpiráciu som bral z hry samotnej, príbehu a svetov, ktoré Smrť v hre navštívi. Soundtrack obsahuje hudbu, inšpirovanú mytológiou svetov z hry a taktiež hudbu z gameplayu, ktorá reflektuje akčný štýl, ktorým Smrť bojuje. Veľká väčšina z neho je tvorená hudbou, určenou pre rôzne prostredia a lokácie v hre samotnej: Svet Tvorcov, Pláne Smrti, Svet Anjelov, Zem, Strom Života a The Crow father Themes. Tieto svety sa od seba zásadne líšia, takže som pri skladaní pracoval na kombinovaní rôznych nástrojov a hudobných štýlov, aby jednotlivé skladby reflektovali ich individuálne charakteristiky.
GS: Zo skladieb, ktoré sme mali možnosť zatiaľ počuť, je cítiť keltský a východný podtón. Inšpirovali ste sa pri tvorbe nejakou konkrétnou kultúrou?
Jesper: Tvorcovia (The Makers) sú jednou z najstarších rás v Darksiders univerze a postavili mnoho svetov, ktoré v hre navštívite. Keďže táto rasa je stará ako stvorenie samotné, bolo z nich cítiť nekonečno, ktoré som chcel zachytiť. Hudba pre Svet Tvorcov je inšpirovaná Keltmi, takže som pri jej tvorbe použil Írske vokály, dobro, gajdy a ďalšie elementy. Hlavné skladby, ktoré ich reprezentujú sú “The Makers Theme,” “Into Eternity” a “The Corruption.” Zvyšok albumu je oveľa temnejší a je skombinovaný s veľkým množstvom analógových syntetizátorov a starej elektroniky, organov, pružinových reverbov, páskových echo zariadení, analógových delayov, zmixovaných s ďalšími rôznymi technikami. Z temnejších atmosferických skladieb môžem menovať “The Dead Plains,” “City of the Dead” a “Demon Realm.”
GS: Minulý rok ste vytvoril trailerscore album Ultimatum, ktorý znel veľmi rozdielne v porovnaní so zvyškom Vašej tvorby a pre poriadok musím uviesť, že sa mi veľmi páčil. Pristupujete k písaniu hudby pre filmy a hry rozdielne? Ktoré z týchto médií je pre Vás z pohľadu skladateľa náročnejšie?
Jesper: Áno, k skladaniu filmových sountrackov pristupujem inak ako pri tých herných. Ultimatum v tomto predstavuje ešte špecifickejší prípad, keďže bol vytvorený ako hudba k trailerom, ktorá sa od skladania hudby k filmom alebo hrám taktiež líši. Hlavnou výzvou pri jej tvorení je priniesť čo najpôsobivejšiu hudbu tak, aby sa vošla do 90 sekúnd. Veľa skladieb na tomto albume predstavuje odklonenie od mojej doterajšej tvorby, keďže boli špecificky vytvorené tak, aby sa dali použiť priamo v traileroch. Niektorí ľudia možno už postrehli môj pokus posunúť moju tvorbu aj týmto smerom pri tvorbe hudby pre Assassin’s Creed II E3 trailer, a taktiež v sountracku Assassin’s Creed Brotherhood v skladbách ako “The Brotherhood Escapes.” Pri tvorbe Ultimatum som spolupracoval so skvelou vokalistkou Melissou Kaplanovou, ktorá pracovala so mnou aj na sountrackoch k Assassin’s Creed. Jej hlas môžete spoznať v skladbe Aphelion.
Veľkým rozdielom pri tvorení hudby k filmom a hrám je vzťah, ktorý máte k režisérom, keď pracujete na hudbe k filmu. Predstavujú pre vás kontakt, ktorý vie o projekte všetko, pravidelne sa s ním stretávate a bavíte sa o smere, ktorým sa má hudba uberať priamo počas jej písania. Herní dizajnéri sú na rozdiel od nich, počas vývoja hry, extrémne zaneprázdnení a vaším hlavným kontaktom pri písaní je tak audio oddelenie. Z pohľadu preferencií je komponovanie pre filmy alebo hry pre mňa v podstate rovnaké, aj keď je pravda, že občas býva ľahšie pochopiť režisérovu víziu a vedieť presne čo hľadá, zatiaľ čo pri hudbe pre hry musí často každú stopu odsúhlasiť oveľa viac ľudí. Taktiež pri písaní hudby pre hry vždy uvažujem ako upútať hráča, podnietiť v ňom zvedavosť atď. Tak aby sa hráč dokázal do herného sveta čo najviac ponoriť.
GS: Vaša tvorba je známa miešaním akustickej a elektronickej hudby dohromady. Myslíte si, že je takýmto spôsobom možné, aby orchestrálna a zborová hudba prežila, a je o ňu záujem aj čo sa týka mladšej generácie?
Jesper: Záleží na tom, aký štýl najlepšie pasuje k danému projektu, ale je pravda, že sa vyžívam v mixovaní týchto rôznych štýlov dohromady. Podľa môjho názoru existuje toho veľa, čo sa dá prebádať pri ich kombinovaní. Ľudia mi vravia, že niektoré moje diela ukázali mojim fanúšikom/hráčom silu klasickej hudby a moje soundtracky k Hitmanovi a Assassin’s Creed bývajú hrávané aj na symfonických koncertoch, takže záujem tu určite zo strany publika o tradičné ahybridné hudobné štýly je.
GS: Ak by ste mali vybrať jednu konkrétnu skladbu, ktorú ste vytvorili a ste na ňu najviac pyšný, ktorá by to bola a prečo?
Jesper: Stále sa mi veľmi páči skladba “City of Rome” (Assassin’s Creed Brotherhood). Táto skladba ma vždy dokáže dostať do dobrej nálady. Myslím si, že má úspešnú melódiu, ktorá vyjadruje všetko čo chcem a jedná sa o naozaj vyladenú skladbu, ktorá podnecuje spoznávanie. Neustále sa snažím vylepšovať a pristupovať k písaniu takýchto skladieb inak a myslím si, že táto skladba je toho skvelým príkladom.
GS: Viem, že momentálne pracujete na soundtracku k Borderlands 2. Mohli by ste nám prezradiť, aké sú Vaše plány do budúcna? Môžeme očakávať ďalšieho jazdca apokalypsy, ktorý bude jazdiť ruka v ruke s Vašimi skladbami?
Jesper: Soundtrack k Bordelands 2 som práve dokončil a momentálne skladám hudbu k budúcemu DLC pre túto hru. Bordelands 2 má veľa rôznych prostredí, takže hudba, ktorú som preň zložil, sa vydáva viacerými novými smermi, pričom som sa však snažil zachovať tón, ktorý som pomáhal vytvoriť v prvých Borderlands vo všetkých skladbách v ňom. Čoskoro má taktiež vyjsť hra štúdia Reto-Mote (zakladatelia OI a Hitmansérie) Heroes&Generals, ktorej soundtrack je taktiež z môjho pera. V blízkej budúcnosti sa budem venovať skladaniu hudby k druhej sezóne nového hraného TV seriálu Metal Hurlant Chronicles, založeného na komixoch Heavy Metal. Preview tohto seriálu bol nedávno odhalený na výstave Comic ConInternational v USA a svoju európsku premiéru si odbije túto zimu. Pracujem taktiež na novej hororovej hre, o ktorej vám však zatiaľ nemôžem nič bližšie prezradiť.
GS: Ešte raz ďakujem za Váš čas a odpovede. My a naši čitatelia sa tešíme na počúvanie Darksiders 2 OST a, samozrejme, taktiež hranie samotnej hry.
Jesper: Ďakujem páni! Majte sa.
Za možnosť zrealizovať toto interview ďakujeme Gregovi O'Connor-Readovi z agentúry TopDollarPR.
Pokiaľ chcete vedieť o Jesperovej tvorbe viac odporúčame vám tiež náš prehľad jeho tvorby, ktorý môžete nájsť tu.