Smite - Preview

MOBA hry sa stávajú čoraz populárnejšie, a to či už v oblasti progamingu alebo medzi bežnými hráčmi. Dokonca sa pošuškáva, že EA pripravuje svoju vlastnú Play-4-Free ( obmena za Free-to-play v podaní EA ) MOBA hru a dalo ju robiť samotným vývojárom z VisceralGames, ktorí pracovali na sérii DeadSpace. My si v tejto preview posvietime na MOBA hru Smite. Na začiatok prezradíme, že sa nepôjde o ten typ hry, na ktorý sme boli doteraz zvyknutí.

Potom, ako vtedajšia mapa na hru Warcraft 3 – DotA rozpútala na scéne onlinegamingu obrovský ošiaľ, League of Legends nasadila latku tak privysoko, že na ňu momentálne nesiaha žiadna z online hier. Takto sa medzi svetovo najhranejšie herné žánre ako MMORPG a FPS zaradila kategória dovtedy nepoznaná. MultiplayerOnlineBattleArena alebo, pre „oldschoolerov“, DeffenseoftheAncientlike hra. Problémom skoro všetkých MOBA hier je však to, že sa hneď po vydaní postavia do tieňa Doty, LoLka či HoNka a za chvíľu upadnú do zabudnutia. Čo nové musia vývojári do tohto žánru priniesť, aby to nebola len ďalšia kópia Doty a hráčom to poskytlo nový, unikátny zážitok z hrania? Hi-Rez Studios, herné štúdio, ktoré vyvíja Smite, sa na vec vrhlo z trocha iného uhlu. Zobralo klasický koncept MOBA hry a zmenilo pohľad zhora na pohľad z tretej osoby. Bola to správna voľba, ktorá zlomí kliatbu donekonečna sa opakujúcich kópií  toho istého, vždy zabaleného len v novom obale?

SMITE – bojisko bohov

Pokiaľ ste fanúšikom MOBA hier, určite by ste nemali prehliadnuť toto unikátne dielo. Samozrejme, netvrdíme, že Smite je prvá hra, ktorá sa pokúsila priniesť do tohto žánru pohľad z tretej osoby. Bolo tu napríklad v skutku nevydarené LOCO (Landof Chaos Online), ktoré sa snažilo zakomponovať MMORPG prvky do MOBA hry, čo však v konečnom dôsledku dopadlo katastrofálne (pokiaľ ste však fanúšikom ázijských grindovačiek spojených s nevybalansovaným systémom, možno by sa vám LOCO páčilo) či WarhammerOnline: WrathofHeroes, ktoré sa síce chváli 6 vs 6 vs 6 zápasmi, no z hry sa stala pay-to-win hra pripomínajúca skôr zjednodušený PVP mód pre MMORPG WarhammerOnline a nie osobitnú MOBA hru. Niekedy je menej jednoducho viac a príkladom toho je Smite. Vývojári z Hi-RezStudios sa v prvom rade vyhli nebezpečenstvu, ktoré hrozí z prílišného experimentovania. Zobrali si všetko to dobré z tých najúspešnejších hier tohto žánru a podali to po svojom.

Smite má klasický systém dvoch tímov, skladajúcich sa z piatich hrdinov bojujúcich na troch líniách. Úlohou hráčov je prebojovať sa cez dve nepriateľské veže a cez fénixa na každej linke, k obriemu minotaurovi, ktorého zabitím sa hra končí. Samozrejme, to nie je také ľahké, ako to znie. V úspechu vám bránia spawnujúce sa NPCčka a hlavne hráči nepriateľského tímu. Minotaura žiadne veže nebránia, no pri akomkoľvek náznaku nebezpečenstva sa toto monštrum prebudí a za pár seknutí dokáže poslať kdekoho na onen svet. Pokiaľ nepriateľskému tímu zničíte fénixa, vašim NPCčkam na danej linke vzrastie poškodenie a množstvo zdravia. Po chvíľke však tento fénix znovu vstane z popola a všetko sa vráti do normálu. Pokiaľ spôsobíte minotavrovi škody no nezabijete ho, nič nie je vyhraté. Ak váš nepriateľ dokáže svoje mesto ubrániť tak, že mu ožijú všetci traja fénixovia, minotaurove zdravie sa začne obnovovať.

Na mape sa nachádzajú dvaja bossovia. Goldfury, po ktorej zabití celý váš tím dostane 300 zlata, a FireGiant, garantujúci tímu užitočný buff, zväčšujúci všetky staty na päť minút (ekvivalent draka a baróna v LoLku). Taktiež tu nájdeme množstvo menších príšer, ukrývajúcich sa v takzvanej “džungli“ medzi líniami. Je zaujímavé, že sa tieto NPC vyskytujú v skupinách po troch (dvaja menší a jeden veľký) a po ich zabití dostane daný hráč buff, na dve a pol minúty zväčšujúci jednu z jeho vlastností (ako napríklad zväčšenie poškodenia, rýchlosti pohybu alebo obnovu života či many ). K mape možno ešte dodať, že je osovo symetrická, takže nikto nie je o nič ukrátený, a taktiež, že sa tímy rozlišujú len farbami, čiže NPCčka vyzerajú rovnako a samotné tímy nemajú žiadne špecifické názvy.

Vyber si svojho boha

Výber hrdinov v tejto MOBA hre je jedným obrovským plus. Vývojári sa totižto nechali inšpirovať antickou mytológiou, čo odbúrava prvotnú neznalosť hrateľných postáv. Čiže keď si vyberiete, že chcete hrať napríklad za Dia (Zeus), môžete predpokladať ,že to bude magický hrdina na diaľku. Každý z nás sa totižto s minimálne polovicou bohov, ktorí sú zatiaľ na výber, už stretol. Zatiaľ sa v hre nachádzajú božstvá z gréckej, egyptskej, germánskej, čínskej a hinduistickej mytológie. Čiže už od spomínaného Dia cez Ra, Thora, SunWukonka až ku Kálí.

Každý boh ma jednu pasívnu schopnosť a štyri aktívne, ktoré si za skúsenosti, získane v boji, postupne vylepšuje, až dosiahne maximálnu úroveň 20. Systém predmetov, ktoré si môžete počas hrania zakúpiť, je rovnaký ako na LoLku (takže sa tu nestretneme so silou, inteligenciou a obratnosťou ale s attackpower, magicpower, physical a magicalprotection a podobne ). Maximálny počet predmetov je limitovaný na šesť. Okrem toho u seba môžete mať dva druhy lektvarov a za 500-750 zlatých sa dajú počas hry hrdinovi dokúpiť ďalšie dve špeciálne schopnosti (napríklad obnova 75%many alebo šprint či zrušenie efektov, ktoré zabraňujú v pohybe vašej postavy, niečo ako summonersability v LoLku).

Do vydania hry bolo vývojármi sľúbené, že vydajú 30 hrateľných bohov. Zatiaľ ich je odhalených 23, z ktorých päť je dostupných od prvého levelu (týchto päť bohov je pevne daných, čiže na rozdiel od LoLka, sa po žiadnej perióde nemenia, no zatiaľ je to len beta, a teda nevie sa presne, ako to bude fungovať po vydaní ). Keďže sa jedná o Free-to-play hru, môžete do nej investovať reálne peniaze, a to na zakúpenie diamantov, za ktoré si nakúpite bohov alebo nové skiny. Za hranie dostávate takzvané Favor Pointy,  ktoré slúžia na nákup bez toho, aby ste do hry investovali čo i len cent. Veľkou výhodou je to, že prvého boha si môžete dovoliť už po pár hrách. Každou hrou získavate skúsenostné body, a tak levelujete svoj účet až do levelu 30 (za každý level dostanete 500 Favor Pointov, a keďže sú bohovia rozdelení do dvoch cenových kategórií po 2750 a 5500, na začiatku sa Favor Pointy získavajú dosť rýchlo). Prvých šesť levelov hráte začiatočnícke zápasy, čiže sa tu zväčša stretávate so základnými bohmi (taktiež je tu dosť leaverov, ale to je na leveli 1-10 asi na každej MOBA hre). No pokiaľ to prežijete, od šiesteho levelu hráte normálne zápasy. Ak si chcete zahrať s kamarátmi, takáto hra je limitovaná maximálne pre troch hráčov v jednej skupine, čiže sa nemôže stať, že na takzvanom publiku narazíte na skupinu piatich ľudí, čo hrajú spolu, a sú dokonca na nejakom komunikačnom programe. Potom tu máme ranked zápas, ktorý sa vám sprístupní po pätnástom leveli a jeho výsledky sa zapisujú do celosvetového hodnotenia, zápas 5 vs 5, určený pre prípadne ClanWars, cvičný zápas proti mantikóre (toto je veľmi veľká výhoda, pretože tu si môžete skúsiť akéhokoľvek boha bez ohľadu na to, či ho máte kúpeného alebo nie) a nakoniec  zápas 1 vs 1.

Záver

Hra beží na Unrealengine 3 a po grafickej stránke jej nie je čo vytknúť. Síce nevyužíva obrovský potenciál tohto enginu, no na druhej strane nie je tak náročná na PC zostavu. Zvuk v hre je úžasný a epický ako hra samotná (po pár hrách som si melódiu, ktorá hrá na pozadí v menu, počas hrania pohmkával. Je vskutku chytľavá).  Ovládanie je ľahké a každý, kto niekedy hral akúkoľvek MOBA hru, v ňom bude ako doma.

Do práve prebiehajúcej bety sa dostanete veľmi ľahko. Stačí sa zaregistrovať na oficiálnych stránkach a do pár dňoch vám príde email. Alebo požiadajte niekoho, kto už do tejto bety prístup má, a on vám môže priamo z menu zaslať emailom pozvánku. Smite si je možné aj predobjednať, čo vám zaručí okamžitý prístup k bete, plus vám to odomkne všetkých 30 bohov, ktorí sa do vydania objavia. Hra sa pýši zatiaľ 730 000 registrovanými užívateľmi a zo dňa na deň toto číslo stúpa. Hra zatiaľ nemá žiadny report systém ani nijaké dlhodobé tresty za opustenie hier, takže pokiaľ máte výbušnú povahu, odporúčam si radšej počkať na dátum vydania, ktorý však zatiaľ ešte nie je známy.

Nezáleží na tom, na akej strane v spore DotA vs LoL stojíte, ani na tom, či ste už nejakú MOBA hru vôbec niekedy v živote hrali. Smite si získa malé, no významné, miesto v srdci každého hráča.  Pokiaľ sa chcete zúčastniť akcie z pohľadu tretej osoby medzi mytologickými božstvami,neváhajte a zapojte sa do práve prebiehajúceho Beta testovania.

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk