Sony v posledných rokoch investovalo obrovské množstvo financií do live service titulov. Dokonca kvôli tomu kúpilo aj tvorcov hry Concord, štúdio Firewalk. A viete čo? Pri pohľade na Helldivers 2 sa zdalo, že japonský gigant vie, čo do tohto priestoru patrí a ako zaujať… Keď sa však pozriete na Concord, tak zas máte pocit, že Helldivers 2 bolo dielom náhody a Sony naozaj nevie, čo robí.
Ešte predtým, ako sa dostanem k hre, nedá mi neokomentovať jej stav po stránke komerčného neúspechu. Ide totiž o online PvP kúsok, kde skrátka potrebujete ďalších hráčov, inak sa k hraniu nedostanete. A treba skonštatovať, že Concord je po stránke aktivity hráčov veľkou tragédiou, čo určite neprináša potrebný prísľub pre dlhodobú podporu. Sám za seba môžem skonštatovať, že počas 20+ hodín hrania na PS5, väčšinou vo večerných hodinách v Európe a so zapnutým cross-playom som mal veľký problém nájsť zápas v jednom z troch playlistov. To je hanbou vzhľadom na to, že titul vlastne ešte len vyšiel. Preto to berte ako dôrazné varovanie – je totiž možné, že o niekoľko mesiacov bude Concord doslova mŕtvou hrou…
…za čo môžeme viniť Sony a aj samotné štúdio. Sony preto, lebo tvrdohlavo trvalo na tom, že táto novinka potrebuje 40-eurovú cenovku, keď takmer všetci konkurenti sú free-to-play. A štúdio Firewalk za to, že Concord vlastne ani nie je tak dobrou hrou. Je to okej hra, čo v ťažkej konkurencii znamená smrť.
Čo je teda Concord? Asi najjednoduchšie by sa dalo skonštatovať, že sa pokúša skombinovať Destiny 2, Overwatch 2 a Valorant. Concord prináša hranie za jednu zo 16 hrateľných postáv, no žiadna z nich nemá Ultimate schopnosti. Snaží sa o taktickú hrateľnosť, no jej pohyb a schopnosti sú viditeľne inšpirované sériou Destiny. Snaží sa zaujať rôznorodosťou postáv, no chýba jej šarm.
Na výber máme šesť módov, pričom každý z nich je vo formáte 5v5. Tieto módy sú rozdelené do troch samostatných playlistov, pričom dva z nich by som označil za viac… voľné. Tie obsahujú tradičné módy zabíjania nepriateľov alebo obsadzovania územia. Tretí playlist je viac pre snaživých a obsahuje herné módy, kde vaša smrť znamená koniec v danom kole. Hráči si teda dávajú oveľa väčší pozor a boj si vyžaduje oveľa viac taktického premýšľania o kompozícii tímu. Problém? Práve tento playlist je ten, ktorý nik nehrá a to je obrovský problém, pretože herné mechanizmy a najväčšia sila herných systémov sú šité práve na mieru tohto playlistu.
ABSOLÚTNE BIZARNÉ…
Zápasy v Concord prebiehajú štandardne, no zároveň neštandardne. Základné systémy poznáme – 16 hrateľných postáv, pričom v zápase môže byť jedna postava iba raz v každom tíme. Vzhľadom na to, že postavy majú špecifické roly, pre úspech je dôležitá správna kompozícia a výber postáv tak, aby sa nielen dopĺňali ako tím, ale aby správne kontrovali postavy zo súperovho tímu. Našťastie, keďže Concord neponúka Ultimate schopnosti, takže výmena postavy za inú nepredstavuje veľkú prekážku. Naopak, je to viac ako odporúčané.
A tu narážame na prvý problém. Postavy v Concord sú rozdelené do šiestich kategórií. Tie nepredstavujú tradičné roly v hero strieľačkach, ale ide o špecifické roly, ktoré sa odlišujú priradeným pasívnym bonusom. Hra vás motivuje, aby ste si medzi postavami prepínali po smrti tým, že v jednom zápase vám po prepnutí postavy zostáva pasívny bonus z tej predchádzajúcej. Bonusy môžu zahŕňať rýchlejší pohyb, rýchlejšie prebíjanie zbraní, väčší dostrel a podobne.
Čisto v rovine teórie nemám s takýmto prístupom až taký problém, no v praxi to absolútne nefunguje. Teda, funguje, ale v treťom playliste, ktorý nik nehrá. Tam ste totiž po každom víťazstve v kole aj tak nútený hrať za inú postavu. V ostatných playlistoch to však vôbec nefunguje. Pretože cieľom je priniesť do boja bojovníkov, ktorí dokážu spoločnými silami zdolať nepriateľov. Namiesto toho je hráč motivovaný v úvodných fázach zomierať, aby si prepínaním postáv nazbieral potrebné pasívne bonusy. Rozhodujete sa tak nie pre to, čo je lepšie pre tím a úspech, ale čo je lepšie pre neho samotného. A to je v takto tímovej hre jednoducho zlý prístup.
Navyše, existencia týchto pasívnych bonusov znamená, že základné úrovne rýchlosti pohybu, prebíjania zbraní, dostrel a tak ďalej sú veľmi nízke. Keď tak hráte za Emari (veľká ženská s guľometom v rukách), vaša rýchlosť pohybu je tak nízka, že je to frustrujúce. Je preto takmer nutné, aby ste si najprv v zápase vybrali postavu, ktorá pridá bonus rýchlejšieho pohybu (aj keď váš tím takú postavu nepotrebuje), a až potom si zvolíte Emari s už aplikovaným pasívnym bonusom. Jednoducho celý systém nedáva vôbec zmysel.
GENERICKÉ, AŽ TO BOLÍ…
Concord prináša úplne nový svet, čo znamená možnosť vlastných pravidiel, vlastného vizuálneho štýlu a vlastného charakteru. A aký je teda výsledok? Až nechutne generický. Hrateľné postavy tu existujú na škále od absolútne nezaujímavých až po nechutne škaredé. Čo je tak trochu problém, keďže jedným zo spôsobov monetizácie v budúcnosti majú byť skiny. No silne pochybujem, že budete mať záujem kupovať skiny na postavy, ktoré vyzerajú tak, ako vyzerajú.
Na to, že sa Concord odohráva v preďalekej galaxii, ktorá funguje na základe pravidiel nepodobajúcich sa na tie naše, herné mapy vyzerajú absolútne obyčajne. To je na jednej strane vedené faktom, že ide o kompetitívnu FPS hru, ktorá sa snaží balansovať jednotlivé kity a schopnosti hrateľných postáv, no na druhej strane sme sa mohli dočkať aj „niečoho“. Niečoho, čo zaujme. Niečoho, čo bude sršať nápaditosťou.
To isté sa týka aj herných módov. Ako som už spomenul, v kontexte herných mechanizmov a kitov najviac fungujú módy, ktoré obmedzujú hranie na jeden život na kolo. Aj v tomto playliste sú však absolútne obyčajné a funkčne nezaujímavé módy. Concordu zúfalo chýba hlavný mód, ktorý by dokázal na svojich pleciach niesť ťarchu celej hry – ako tlačenie nákladu v Overwatch. Chýba mu niečo, čím by vytŕčal z davu a dal hráčom dôvod zvoliť si ho ako svoj hlavný live service titul. Pokus tu síce bol, no ten absolútne zlyháva.
CUTSCÉNY? NAČO?
Štúdio Firewalk sa rozhodlo, že tým hlavným, čím odlíši svoju hru od konkurencie, bude dôraz na príbeh. Ten je v hre prezentovaný jednak cez galaktickú mapu a zároveň cez cutscény, ktoré sú servírované každý týždeň a majú nielen odhaľovať čo-to zo sveta Concord, ale zároveň približovať hráčom jednotlivé hrateľné postavy.
A akokoľvek sa môžeme baviť o tom, že cutscény sú pekné a dobre zrežírované, faktom zostáva, že na konci dňa ide o zlú alokáciu financií pri tvorbe rozpočtu hry. Neviem ako vy, ale ja nemám záujem hrať PvP hru pre to, aby som si každý týždeň pozrel novú cutscénu. A verte mi, cutscény určite lacné nie sú a financie použité na ne by sa dali využiť oveľa lepšie v iných aspektoch hry.
Cutscénam nepomáha ani to, o čom som hovoril vyššie – že Concord ponúka absolútne generické postavy. Netrvalo mi dlho, aby mi došlo, že Star Child je vlastne Drax z Guardians of the Galaxy. Nepripomína ho totiž iba svojim zovňajškom, ale aj charakterovými vlastnosťami. A že Lennox je vlastne Star Lord. A že 1-OFF je typickým archetypom robota, ktorý „klame zovňajškom“. Že jeho plechový výzor zakrýva prekvapujúcu hĺbku charakteru. Nie je tu nič, čo ste už niekde inde nevideli.
Prečítajte si tiež
Sony odhalilo plán podpory chystanej hry Concord
Galaktická mapa má fungovať ako základňa pre všetkých, ktorí chcú hltať príbehové pozadie hry. Ide o obrovskú mapu s planétami a textovými logmi, ktoré si postupne odomykáte. Tie odhaľujú príbehy zo života postáv a príbehy jednotlivých planét, na ktorých sú mapy. Opäť obdivujem, koľko práce vývojári do vizuálu tejto mapy vložili, aby ich následne sklamali scenáristi.
ČO TEDA FUNGUJE?
Jednu vec, ktorú musím pochváliť, sú niektoré fundamentálne základy hrateľnosti – odhliadnuc od rýchlosti pohybu (niektorých) postáv. Je zrejmé, že na Concord pracovali mnohí vývojári Destiny hier, pretože zo streľby to doslova srší. To isté platí aj o ďalších technických aspektoch. Priestorové audio je skvelé, používanie jednotlivých schopností viete od seba výborne odlíšiť už na základe počutia a z hľadiska technického stavu a funkčnosti ide o vydarený kúsok. UI je parádne a až na zbytočne prekombinovaný „Crew Builder“ mód prináša prehľadnosť a jasne poskytuje hráčovi potrebné informácie. Jedinou výhradou v tomto segmente je občasný prepad frameratu v PS5 verzii hry.
ZBYTOČNÝ CREW BUILDER
Poslednou funkciou, ktorou sa snaží Concord oddeliť od konkurencie, je vyššie spomínaný Crew Builder systém. Ten funguje tak, že postupom hrania (a plnením výziev) získavate ekvivalenty už existujúcich postáv, pričom rozdiel je v ich bonusovom perku. Ak teda máte postavu Teo (prakticky Solider 76 z Overwatch), tak jeho úvodný variant vám prebije zbrane pri úskoku nabok. Jeho druhý variant však namiesto toho umožní mať väčšie zásobníky a viac granátov. Následne si s pomocou Crew Builder systému budujete zostavu bojovníkov, ktorých si beriete do boja. A ak máte variant tej istej postavy, tak efektívne si môžete jednu hrateľnú postavu zobrať do boja dvakrát.
Celý systém je však… zbytočný? Opäť sa vrátim k začiatku. Zmyslom jeho existencie je tretí playlist, ktorý vlastne nik nehrá. A aj tak sa celý systém dal vytvoriť oveľa jednoduchšie a priamočiarejšie – že by ste mali jednu a tú istú postavu a následne by ste si k nej zvolili perk.
Poslednou oblasťou, ktorej sa dotknem, je progres hrou. Jedinou oblasťou progresu sú kozmetické predmety. Levelovaním získavate nové skiny alebo rôzne drobnosti na ozdobenie vašich hrdinov. Plnením výziev urýchľujete postup levelmi a získavate spomínané varianty postáv. Ak však čakáte niečo viac, tak to v hre nenájdete.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Concord
- Vydavateľ hry: Firewalk Studios, PlayStation Studios, Sony Interactive Entertainment
- Žáner: Strieľačky
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Korekcia: Pavol Hirka