Sériu simulátora farmárskeho života poznám už veľmi dlho, no nikdy som ju nehral, až kým neprišla hra Farming Simulator 22. Tú som vzal na recenziu viac-menej pod tlakom, pretože všetci redaktori boli „obsadení“ inými recenziami. Nemal som najmenšie tušenie, čo robiť, ako, kde a prečo. Netrvalo však dlho a aj s pomocou internetu sa mi podarilo do hry dostať a k dnešnému dňu mám odohratých takmer 200 hodín. Poviete si, že je to málo – však vy máte v Call of Duty 1 256 324 856,24 hodín, no ja musím pripomenúť jednu vec: mám cez 400 hier, takže sa žiadnej nevenujem príliš dlho. To číslo samo o sebe naznačuje, ako veľmi ma titul bavil. Ako je však na tom pokračovanie?
Samozrejme, že som sa pokračovania nevedel dočkať. Nikto ma nemusel presviedčať, aby som sa recenzie ujal, nebolo treba. Už som vedel, do čoho idem, na nové mechanizmy a obsah som sa tešil a bol som zvedavý, ako to dopadne v porovnaní s predchodcom. Z nadpisu možno získate dojem, že hra nemusí stáť za kúpu, ale ako to naozaj je, to si teraz povieme.
Začnime novinkami, pričom jednou z nich je špenát. Áno, táto veľmi populárna „tráva“ sa konečne dá sadiť, a tak sa aj vďaka vám môžu všetky virtuálne deti toho sveta tešiť na zdravé obedy. Dokonca sa dá zasadiť raz a počas sezóny „zožať“ (alebo ako sa to nazýva pri špenáte?) až dvakrát, čo z neho robí jednu z najlepšie platených komodít. Takže… za všetky tie deti – hurá! Okrem toho je asi najzaujímavejšou novinkou ryža. Reč je o guľatozrnnej aj o dlhozrnnej. Každá z nich má svoj spôsob, ako sa sadí a zbiera, a môžem povedať, že je to veľmi zaujímavé a príjemné oživenie. Je s tým viac roboty, ale nie zas tak, aby to nestálo za vyskúšanie. Do skleníkov pribudla napríklad jarná cibuľka a čili. Avšak to nie je všetko – nájdeme tu aj tmavé skleníky, v ktorých môžeme pestovať huby.
Okrem rastlín pribudli aj byvoly či kozy. Z nich získavate (okrem iného) mlieko a z neho nové výrobky, ako napríklad mozzarellu. Pokračovanie stavia na pevných základoch, a výroba a podniky sa rozšírili o ďalšie, ktoré spracovávajú pridané novinky. Pokiaľ ide o výrobu a spracovanie surovín, je toho toľko, že neviete, kde začať. Naozaj, už v FS22bolo toho veľa a nedalo sa to všetko stíhať a vyskúšať; nevedel som, čo skôr – či to alebo ono.
Pochopiteľne, viete si tu aj uľahčiť život – v nastaveniach si môžete vypnúť burinu, kamene, vápnenie či potrebu pravidelného orania. To sa vzťahuje aj na poškodzovanie rastlín, keď po nich prejdete, či po novom – na tornádo, aby vám nezničilo úrodu. Áno, aj počasie môže poškodiť úrodu. Už predtým fungovalo, že ak sa rozhodnete zožať úrodu napriek dažďu, výnos je menší. Bolo treba počkať, kým prestane pršať. Teraz môže prísť ničivý živel. Úprimne, mne po dlhých sezónach neprišiel ani raz. Neviem prečo. Pri výrobe vám ešte pomôže aj to, že nemusíte všetko chovať a pestovať, či spracovávať sami. Materiál si môžete aj nakúpiť v obchode. Bude to drahšie, no ak sa vám naozaj nechce s niečím prplať, nemusíte.
Tu odbehnem a poradím, že v menu si môžete pozrieť ceny za všetko, s čím sa v hre obchoduje. Ja osobne nakupujem, keď sú ceny najnižšie, a to, čo vypestujem, odkladám do síl alebo skladov, a predávam, keď je najdrahšie. K dispozícii máte krásny graf, kde si vždy viete pozrieť, kedy presne sa oplatí jedno alebo druhé. Zo začiatku to možno trochu spomalí postup, lebo peniaze nebudete mať hneď, no takto viete zarobiť až dvojnásobok na každom poli, a to stojí za čakanie (pozor – špenát zvädne, preto ho musíte predať hneď).
Ak si však neviete dať rady, po novom v tomto svete nie ste úplne sami. Celá mapa je prešpikovaná žltými ikonami v tvare panáčika. Ide o NPC (postavy riadené hrou). Sú tu na to, aby vám poradili, ako a čo máte robiť. Nemusíte tak hľadať pomoc na internete. Stačí len prísť a spýtať sa, čo vás zaujíma. Celá hra je v češtine (okrem dabingu), preto som musel som prepnúť Xbox zo slovenčiny do češtiny, nakoľko výber jazyka v nastaveniach nie je. Veľmi zvláštne rozhodnutie, a nie som jeho fanúšikom.
Okrem pridaných vecí prišlo aj vylepšenie samotného vizuálu a fyziky – realistickejšie špinenie, keď sa na kolesá lepí blato; koľaje korešpondujú s povrchom, po ktorom idete; ak je mokro, zabárate sa hlbšie, spomalíte, poprípade aj hrabete na mieste, ak máte ťažký náklad. Mňa osobne však mierne sklamalo vykresľovanie polí v diaľke. Možno sa aj rádius, v ktorom vidíte všetko dokonale, mierne zväčšil, no pole z diaľky stále vyzerá ako plochý obraz a podľa toho, v akom štádiu je, ani úplne nekorešponduje s tým, čo vidíte kúsok pred sebou. Toto mi na FS22 prekážalo asi najviac, a trošku som dúfal, že sa to teraz zmení, no nestalo sa tak. Áno, hral som to na najhoršej konzole, aká aktuálne na trhu je, ale to nič nemení na tom, že to určite mohlo byť lepšie.
Poďme sa však pozrieť na mapy, ktoré nás tu čakajú. Sú dve. Vlastne tri, no tá posledná nie je novinka. Prvá je v štýle amerického vidieka, druhá nás zoberie na ďaleký východ a poslednú, ktorá sa nesie v európskom štýle, sme už videli v DLC na FS22. Neviem, či sa vývojárom už nechcelo alebo čo, každopádne, aspoň nám dali na výber, že? Nuž, treba asi počkať na komunitu, nech nám ona niečo pripraví… Tu nadviažem a dodám, že by sa zišiel aj väčší výber strojov. Niektorých je naozaj málo a prijal by som aj staršie verzie – je to lepšie, ako byť odkázaný na neustále požičiavanie, lebo len ten jeden stroj stojí kvantilión. Asi zas neostáva nič iné, len čakať na DLC alebo komunitu.
Najlepšiu novinku pre mňa predstavovalo vylepšenie AI pracovníka a pridanie „udržiavania v pruhoch“. Po novom si presne viete nastaviť, ako chcete, aby pracovník pole opracoval. Funguje to teda rozhodne lepšie ako pri predchodcovi, no stále to nie je ideálne. Zaujímavejšou pre mňa je však možnosť použitia tohto nastavenia ako udržiavanie v pruhoch pri aute. Jednoducho zapnete tempomat a on už sám udrží líniu. Vďaka tomu je pole vždy na 100 % urobené. Pozor, neotočí sa to za vás ani nezabrzdí, takže musíte dávať pozor, ale nemusíte stále korigovať smer a neberie vám to žiadne peniaze, nakoľko to nie je robotník.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Farming Simulator 25
- Vydavateľ hry: GIANTS Software
- Žáner: Simulátor
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman
Korekcia: Vanesa Svetíková