Ťahová RPG, ktorú musíte hrať stále s tou istou partiou? Dúfam, že máte dostatočne stabilný okruh kamarátov.
Sunderfolk sa nás v traileroch snažil namotať na to, že prinesie herné večery ako nikdy predtým. Ako vášnivý stolovkár a milovník RPG som zažil už veľa nezabudnuteľných herných večerov, takže latka bola nastavená pomerne vysoko. Prvé informácie o tom, že sa hra bude ovládať smartfónmi, odradili niektorých hráčov, ktorí smartfóny nepovažujú za relevantnú platformu na hranie, čo síce nie je môj názor, ale chápem ich. Sunderfolk je ťahový dungeon crawler založený na kartovom boji a inšpirovaný stolovkami. Všetky checkboxy na to, aby ma hra zaujala, boli zaškrtnuté a ja som už musel len presvedčiť ľudí okolo mňa, že namiesto stoloviek chceme hrať na Playstatione nejaký pokus s ovládaním na telefóne.
Na úvod sa poďme krátko pozrieť na históriu titulov, v ktorých sa smartfón využíva ako ovládač. Sunderfolk sa tu nezjavil len tak sčista-jasna, pokusy o hry, ktoré ovládate smartfónom a vidíte hru na veľkej obrazovke, tu už boli. Asi najznámejšia z nich je nadmieru podarená séria Jackbox Party Pack. Zatiaľ čo Jackbox kĺže po povrchu a prináša minimalistické trivia a párty hry, Sunderfolk sa na naše obrazovky a do telefónov snaží priniesť plnohodnotné ťahovú RPG, hoci ani v tom mu nepatrí prvenstvo. V roku 2016 začala vychádzať ťahová RPG Eon Altar, ktorá sa pokúsila priniesť tento koncept ako prvá. Hra mala genericky temný fantasy vibe, ktorý nepotešil, ale ani neurazil. Navyše nastavovala dosť vysoké očakávania na hráčov, keďže časti dialógov sa odohrávali len na obrazovke konkrétneho hráča a ten ich mal ostatným hráčom buď nahlas prečítať, prerozprávať, alebo o nich dokonca mohol klamať, aby stočil príbeh svojím smerom. V úzkej skupine ľudí, ktorí vtedy hrali Dungeons & Dragons (predtým, než ho spopularizoval seriál Stranger Things) dostal Eon Altar dobré hodnotenia, no na väčší úspech to nedotiahol. Po troch epizódach tvorcovia ohlásili druhú sériu hry, pre nedostatok financií ale nikdy nevznikla.
Ale poďme späť do súčasnosti. Odídenci z Blizzardu v roku 2020 založili nové videoherné štúdio Dreamhaven. Čo sa toho týka, možno by bolo zaujímavé zmapovať všetky štúdia, za ktorými stoja bývalí členovia tohto legendárneho tímu. Minimálne sú to napríklad Second Dinner, Bonfire, Frost Giant a Magic Soup Games. Dreamhaven si dal za cieľ priniesť kooperatívny zážitok, ktorý bude obdobou „herného večera“ s kamarátmi. Je vidno, že hlavnými inšpiráciami za Sunderfolkom je práve spomínaný Dungeons and Dragons a po mechanickej stránke aj gigant medzi stolovými hrami Gloomhaven (s ktorým štúdio zdieľa druhú polovicu svojho názvu, čo nebude náhoda). Ideálna predstava tvorcov je, že s kamarátmi spolu sedíte pred veľkou obrazovkou, zatiaľ čo každý pozeráte do mobilu a rozprávate sa o tom, aký bude váš ďalší ťah. Aj keď to na prvé počutie môže znieť ako senzorické peklo plné obrazoviek, opak je pravdou.
Sunderfolk je premyslenou digitalizáciou toho, čo verne pozná každý milovník stoloviek. Jedna veľká spoločná plocha, na ktorej sa deje všetko podstatné, a potom jedna menšia, na ktorej sú všetky informácie o vás ako o hráčovi a vaše možnosti. Stolovkári by to nazvali doska hráča, DnD-čkári zas denník postavy – jednoducho je to miesto, kde máte všetky podstatné informácie o vašom hrdinovi a všetky jeho dostupné možnosti.
Hrdina v telefóne
Na to, aby ste si Sunderfolk užili, nemusíte byť fanúšikom hier na smartfóny, no ideálne by ste mali byť priaznivcom ťahových RPG, prípadne stoloviek. Telefón funguje ako hub a pri interakcii s herným svetom ho využívate ako osobný touchpad pre kurzor, ktorým ovládate hrdinu, zisťujete si informácie o teréne, nepriateľoch či spojencoch a takisto ho viete použiť, ak chcete niečo ukázať vašim spoluhráčom. Rozhranie aplikácie pôsobí príjemne a pokiaľ ste už hrali nejakú RPG, rýchlo sa v ňom zorientujete. Hlavnú obrazovku tvorí výber vašich dostupných kariet. Počas prvých tutoriálových misií vám budú dostupné karty pribúdať, no časom ich bude viac, ako je váš dostupný limit pre scenár, preto si budete musieť pred každým scenárom vybrať, ktoré karty si so sebou vezmete.
Zvyčajne si nájdete optimálnu kombináciu, ktorú budete používať stále a k zmene vášho balíčka vás donúti level up, ktorý vám ponúkne novú kartu – tie sú s pribúdajúcim levelom silnejšie a zaujímavejšie. Pre zmenu sa možno rozhodnete aj po možnom zlyhaní v scenári, keď si uvedomíte, že jedna konkrétna karta sa v ňom mohla zísť omnoho viac ako ostatné. Tu sa môže najvýraznejšie prejaviť strategický prístup k hre a váš výber kariet výrazne ovplyvní, čo počas boja môžete dokázať.
Ďalšia mechanika, ktorú si budete meniť a vylepšovať na vašom hrdinovi, je tzv. fate deck. Ide o balíček kariet, ktorý v boji slúži ako prvok náhody. Každý útok na karte je reprezentovaný číslom, koľko poškodenia spraví. Fate deck slúži na to, aby toto číslo pri každom útoku modifikoval. Na začiatku to budú karty s hodnotami +1, 0 a -1, no v priebehu hry si kúpite a odomknete ďalšie karty, ktoré budú mať na sebe okrem číselnej hodnoty aj nejaký pridaný efekt. Fate deck musí stále mať určitý počet kariet s plusovými, mínusovými aj nulovými hodnotami. Na vás je, aby ste si k číslam priradili efekty, ktoré vám v boji najviac pomôžu. Okrem toho je tu, samozrejme, kopa predmetov a zbraní, ktorými môžete svojho hrdinu vybaviť.
Boj na veľkom plátne
Keďže každý hráč má všetky svoje karty a predmety pred sebou na malej obrazovke, veľká spoločná obrazovka môže mať minimalistický interface s minimom čísel a údajov. Zároveň je bojiskom, ktoré je zložené zo šesťuholníkových políčok, niekedy ju uvidíte celú hneď od začiatku, inokedy sa vám ďalšie časti odhalia až vtedy, keď sa presuniete na určitú pozíciu, prípadne sa v scenári dostanete do kľúčového okamihu. Každé kolo začína ťahom hrdinov a keď každý ukončí svoje kolo, na rade sú nepriatelia. Hrdinovia vyhrajú, ak splnia aktuálne zadanie scenára, príšery zvíťazia, keď sa im podarí trikrát vyradiť nejakého hrdinu (na normálnej obťažnosti). Hra neobsahuje mechaniku iniciatívy a vy ako hráči môžete ísť v takom poradí, v akom vám to vyhovuje, čo otvára taktické možnosti a podporuje vznik synergií medzi postavami. Jedna napríklad pritiahne nepriateľov na konkrétne miesto, aby druhá mohla zahrať plošný útok, ktorý ich všetkých zasiahne.
Scenáre sú po mechanickej stránke pestré, často máte na začiatku výber z viacerých dobrodružstiev a je na vás, pre ktoré sa rozhodnete. Samozrejme, väčšina je založená na vyradení všetkých nepriateľov, no mnohé ukrývajú zaujímavejšie výzvy. Jedným z prvých, s ktorým sa stretnete, je obrana vstupu do mesta v štýle „tower defense“, v ktorej budete mať na fixných pozíciách roztomilých chrobákov a je na vás, aby ste pred prichádzajúcou hordou nepriateľov ochránili chrobákov aj vstup do mesta. Často bude vašou úlohou zachrániť nejakého spojenca a odprevadiť ho na určité miesto, čo sú scenáre, pri ktorých budete musieť najvýraznejšie spolupracovať, aby ste udržali v bezpečí počítačom ovládaného spojenca. Zaujímavými výzvami sú aj súboje s bossmi, ktoré sú zvyčajne na konci aktu. Bossovia majú (tak ako hráči) sériu kariet, z ktorých si vyberajú, čo vo svojom ťahu urobia, pričom na rozdiel od bežných príšer prídu na rad po ťahu každého hráča. Tieto súboje si zvyčajne vyžadujú, aby si na ne hráči upravili balíček. Ak sa vám podarí zlyhať, bude to práve v týchto scenároch. Napriek tomu je „balanced“ obťažnosť hry pomerne jednoduchá a ak máte aspoň nejaké skúsenosti s ťahovými RPG, Sunderfolk bude jedným z ľahších kúskov.
Sunderfolku momentálne chýba nejaký mód voľnej hry a ak chcete novým kamarátom ukázať, o čom je, musíte s nimi vojsť do rozbehnutej kampane, prípadne s nimi začať novú, ktorá začína tromi tutoriálovými misiami, v ktorých sa všetko ešte len rozbieha. Hru, samozrejme, môžete zapnúť aj ako singleplayer, no musíte ovládať aspoň dvoch hrdinov. V tomto móde je cítiť, že titulu niečo chýba. Áno, v ťahových RPG sme zvyknutí ovládať aj väčšie skupiny hrdinov a prepínanie hrdinov je príjemné a jednoduché, no tu mi na tom niečo nesedelo.
Čo robia hrdinovia, keď nebojujú? Pomáhajú stavať dedinu!
Medzi scenármi sa vaša aplikácia v telefóne zmení na mapu osady Arden so všetkými jej obyvateľmi a budovami. S obyvateľmi môžete interagovať prostredníctvom krátkych rozhovorov, vďaka ktorým si u nich zvyšujete svoju obľúbenosť. Tento systém tu nie je len tak, aby ste sa ňou mohli chváliť, po dosiahnutí novej úrovne u konkrétnej postavy vás totiž odmení darčekom v podobe predmetu alebo mincí. Budovy plnia presne taký účel, aký by ste od nich v ťahovom RPG očakávali – nájdete tam rôzne obchody na nakupovanie vybavenia, zbraní či jedla, ktoré slúži ako jednorazový buff na najbližší scenár. Budovy postupne odomykáte a vylepšujete, pričom na to potrebujete peniaze a vybavenie, takže mnohokrát budete postavený pred rozhodnutie, či si konkrétny kus vybavenia necháte pre seba, alebo ho pre dobro partie podarujete mestu, aby ste vylepšili ďalšiu budovu a odomkli si nové možnosti.
Sunderfolku by sa dala vytknúť prílišná detinskosť dialógov, no je vidieť, že ide o zámer tvorcov, aby ste hru dokázali vysvetliť aj 10-ročnému dieťaťu, keďže rátajú s tým, že vo väčšine domácností sú aj deti. Dialógy a príbeh sú zjednodušené na nutné minimum a cieľom mnohých charakterov je len „byť roztomilým“, čo trochu bráni tomu, aby ste si hru užili aj po príbehovej stránke. Nahráva tomu aj fakt, že stredná obťažnosť je pomerne jednoduchá a je vidieť, že až ťažká bola vytvorená pre veteránov žánru. Prináša totiž novú mechaniku vyčerpania známu z Gloomhaven, v rámci ktorej musíte každý scenár ukončiť do určitého počtu ťahov. Tu sa hra zmení na taktické prekrikovanie o tom, či si môžete dovoliť pozbierať odmeny, alebo sa musíte ponáhľať dopredu, ak chcete splniť scenár.
Sunderfolk je nečakane príjemným zážitkom, ktorý nadšencom stolových hier priblíži svet videohier a naopak. Aplikácia pre smartfóny je intuitívna a funguje prekvapivo plynule s hrou. Ak sa Sunderfolk ukáže ako úspech, verím, že by mohol byť základným kameňom pre viac podobných projektov v tomto žánri.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Sunderfolk
- Vydavateľ hry: Dreamhaven
- Žáner: Role-playing (RPG)
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Dreamhaven
Korekcia: Pavol Hirka