Vitajte v Dubaji. Nie však v tom, ako ho poznáte teraz. Autori hry zasadili filmovo-vojnový príbeh do zničeného mesta, ktoré zasiahla apokalypsa v podobe gigantickej púštnej búrky. Budovy sa prepadávajú pod zem, nikde živej duše, z Dubaja ostali iba trosky. Mesto sa autorom hry podarilo, stretnete sa aj so známymi budovami a navštívite aj pár dovolenkových rajónov.
Keď sa tak zamýšľam, dávno sa na trh nedostalo niečo podobné, niečo s originálnym a neokukaným nápadom. Tým narážam hlavne na piesok, ktorý sa ako téma videohier častokrát neobjavil a jeho spracovanie ohúri každého na prvý pohľad…
Príbeh sa točí okolo kapitána Martina Walkera a jeho dvojčlenného tímu Adamsa a Luga. Americké jednotky mali pomôcť mestu, zachrániť, čo sa dá a previesť evakuáciu. Niečo sa však stalo. Veliteľ amerických jednotiek Conrad, ktorý všetkému velil, získal nadvládu mesta pod svoje krídla. Američania začali zabíjať nevinných ľudí a celkovo spravili z mesta mekku terorizmu. A hopla, máme tu zápletku. Conrad začal odmietať rozkazy a nakoniec úplne zrušil spojenie s veliteľstvom. Tomu sa podarilo zachytiť núdzový signál z mesta, po ktorom nastupuje kapitán Martin Walker so svojou jednotkou, aby zachránili čo sa dá, našli a zistili, čo sa stalo s 33. divíziou a pomohli s evakuáciou. Walker však vtedy ešte netuší, čo sa v meste naozaj stalo a ako sa z vyrovnaného človeka vytvorí monštrum, ktorého psychika klesne na dno. Všetko mu začne dochádzať, až keď narazí na islamských teroristov, zastrelených civilistov a v neposlednom rade, aj na zradu amerických vojsk.
Vtedy to začína byť drsné a začína dynamická akcia. Tu by som sa chcel pozastaviť. Dynamická akcia znamená, že sa Spec Ops priblížil ku Call of Duty. Samozrejme, nejdem porovnávať rozdielne žánre, ale štýl boja je vystrieľať 20 vojakov, presunúť sa o 20 metrov ďalej a zažiť to isté, je niekedy dosť frustrujúce… Mimo iného o nepriateľoch prezradím , že umelá inteligencia (AI) je na vysokej úrovni, postavy využívajú všetky schopnosti, ktoré majú k dispozícii, kryjú sa, hádžu granáty a pôsobia rozvážnym dojmom. Tým chcem povedať, že aj na nízkej náročnosti dajú zabrať a nechcem si ani predstaviť ten hardcore masaker v hard režime.
Čo sa týka hrateľnosti, jedná sa o klasickú third person strieľačku. Kapitán Walker má schopnosť vydávať povely spomínaným Adamsonom a Lugom. Tento prvok by som z hry vyškrtol, keďže ho využijete iba už vo vopred nascriptoványch scénach a okrem toho vám bude k ničomu. Walker na sebe unesie dve zbrane a tri druhy granátov. Vojenský arzenál obsahuje desiatky skvelých kúskov, z čoho som bol mierne prekvapený. A občas príde dokonca aj k ťažším hračkám ako stacionárne guľomety, minigun v helikoptére a najväčšie prekvapenie, mínomet! Ak vás zaujíma, či je možné upravovať si zbraň, tak táto možnosť tu nie je. Vlastne, jednej úpravy sa dočkáte, môžete si nasadiť tlmič na svoju M4, zmeniť kadenciu na Famase alebo vypínať a zapínať optiku.
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
Atmosféra hry? Pecka! Niekedy ma až zamrazilo. Hra je morbídna, občas aj nechutná, ale to k vojne patrí. Atmosféru tiež dolaďujú filmové sekvencie, takzvané cutscény, ktoré vás oboznámia o priebežnej situácii . Príbeh začína asi v troch štvrtinách hry, kde sa váš vrtuľník zrúti a vy spomínate, ako to všetko začalo. Príbeh tejto hry mi na dlhšie utkvel v pamäti, pretože som doteraz naozaj nehral niečo, čo by ma do takej miery vtiahlo do deja. Slabším povahám neodporúčam hru hrať, keďže príde aj na radu morálnych rozhodnutí, ktoré vás postavia pred ťažkú úlohu. Sám som sa nevedel niekedy rozhodnúť. Zastrelím jedného a ostatní prežijú? Alebo nezabijem nikoho a všetci zomrú… V priebehu deja narazíte aj na pár postáv, ktoré vám budú pomáhať pri niektorých úlohách. Avšak pre nich sa to dobre neskončí.
Level-dizajn ohúri každého. Dokonale nasvietené prostredie a miesta, ktoré sa nikdy neopakujú. Všetko je super vymodelované, luxus v troskách, na uliciach zoschnuté obete púštnej búrky. V budovách a na uliciach horiace sviečky, ktoré doplňujú temnosť hry. Náplň misií sa najčastejšie tvorí tak, že dostanete bod, kam sa máte dostať a prestrieľate sa tam. Inokedy sa dostanete k rotačnému guľometu na helikoptére, kde ničíte všetko, čo vám príde pod ranu. Vyzerá to fascinujúco a aj sa to tak hrá. Nechýba ani mínomet, po ktorom zostane v uliciach apokalyptická spúšť a dozviete sa, že ste zabili to, čo ste nechceli. Podotknem, že epilóg úplne na konci vás nechá rozhodnúť, ako sa to celé skončí. Túto pasáž musím veľmi pochváliť, príde mi to dosť nápadité.
Tu sa dostávam k enginu hry. Tým sa stal starý známy Unreal Engine, (ktorý je v snáď v stovke hrách, ale vždy dokáže niečím prekvapiť) z ktorého saje hra maximum a v konečnom dôsledku to vyzerá famózne. Hra tieňov, svetiel, piesku sa autorom podarila. Piesočné duny, prepadnutý Dubaj až pod zem, rozľahlé scenérie, to tu ešte nebolo. Textúry sú dosť ostré a na postavách je vidieť každý detail. Prekvapila ma aj vzdialenosť dohľadu, kde je textúra u väčšiny hier rozmazaná, ale tu to vyzerá obstojne. V niektorých prípadoch som zaznamenal aj využitie fyziky piesku, ktorého animácia je realistická, a keď strelíte do skla, nad ktorým je piesok, ten sa zosype a zmetie so sebou aj nepriateľov. Tieto sekvencie sú čisto nascriptované, čo je veľká škoda. Epické scény v hre rozhodne nechýbajú, táto hra je totiž nimi prešpikovaná od začiatku po koniec. Ako som spomínal helikoptéru, tak spomeniem aj pády budov, prechod tunelom, kde sú stovky pomliaždených obetí v pokročilom štádiu rozkladu a na koniec zbesilú jazdu na kamióne s pitnou vodou a granátometom v rukách, ktorá je snáď najlepšia spomedzi epických „eventov“. Z animácií postáv mám pocit, že autori doslova zabudli na mimiku, ktorá je chabá a ústa sa otvárajú iba hore dole, doľava, doprava, čo vytvára robotický dojem.
Za zmienku stojí aj zvuková stránka hry. Kapitána Martina Walkera dabuje Nolan North, ktorý tiež daboval Nathana Drakea zo série Uncharted. Soundtrack hry obsahuje rockové piesne s vojenským nádychom, ktoré sú vysielané cez rádiá, čo hre dodáva originálny efekt. Songov je, ak sa nemýlim, dokopy 14. Medzi nimi sa objavili aj staré známe klasiky ako Inner Circle – Bad boys alebo Martha and the Vandellas – Nowhere to run . Mimo iného je cez rádio počuť hlášky šialeného DJ-a, s ktorým sa nakoniec stretnete osobne, keď budete nútení dostať sa do éteru a prehovoriť k občanom Dubaja.
V priebehu deja, keď sa psychika celého tímu oslabuje, prídu na rad hádky, niekedy aj súboje medzi jednotlivými členmi tímu. V jednej časti, kde hľadáte svoj tím po núdzovom pristátí, sa dozviete dosť smutnú správu. Nejdem prezrádzať podrobnosti, pretože sa spájajú s koncom, ktorý je veľmi mätúci. Ale zároveň je to, podľa mňa, jeden z najzáhadnejších a najlepšie napísaných koncov, čo sa týka tejto žánrovej skupiny hier. Hlavnú kampaň prejdete za 5 až 6 hodín. Nekývajte ale hlavou, táto doba úplne stačí, a vôbec nebudete mať pocit, že kampaň bola naozaj krátka. Ale, bohužiaľ, to považujem za mínus. Hra nevyužila svoj plný potenciál, mohla byť dlhšia. Hraciu dobu však predlžuje aj multiplayer.
Multiplayer je ďalším prvkom v hre. Je to klasický multiplayer, ktorý sa nelíši od iných hier a obsahuje klasické veci ako sú triedy, odomykanie máp a tak ďalej. Multiplayer je celkom obstojný a celkom dobre sa aj hrá. Občas príde spestrenie hrania pomocou náhodne generovaných púštnych búrok. A keď sme už pri hre viacerých hráčov, čo naozaj zamrzí, je absencia co-opu. Autori si to našťastie skoro uvedomili a v auguste nám prinesú balík co-op misií, a to dokonca zadarmo!
Záver
Táto hra je rozhodne najväčším prekvapením tohto leta. Sám som od tejto hry nečakal tak veľa. Zo začiatku sa to rozbieha pomaly, čo je mínus, ale postupom deja sa všetko zahusťuje. Jednoducho povedané, atmosférická hra plná zvratov, morálnych rozhodnutí a občas dojímavého a morbídneho príbehu, vo výborne nasvietenom a vymodelovanom prostredí Dubaja. Hra sa príjemne hrá a je v nej plno epických momentov, ktoré vás nenechajú na pokoji. Zamrzí občasná frustrácia pri boji s hordami nepriateľov. Taktiež absencia co-opu, ale poteší aspoň vloženie multiplayeru. Toto všetko iba za niečo cez 35 euro. Nie je nad čím rozmýšľať.
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
85% |
![]() |
ŽÁNER | TPS |
VÝROBCA | Yager Development |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |