Niektorí ľudia veria na duchov. Pre niekoho je to paradox a nepochopiteľná súčasť tohto sveta, pre iných je to zase len obyčajný výmysel. Ale čo keby ste sa aspoň raz skúsili vžiť do role jedného z nich? Čo takto chodiť po svete nespozorovaný ako duch a zároveň byť pritom fyzickou súčasťou sveta? Nech teda každý, komu sa tento nápad pozdáva, zoberie do ruky zbraň, resp. myšku, a nasleduje svoju kompániu na bojové pole v Ghost Recon. A nech ich nasleduje ako pravý vojak budúcnosti. Potichu, moderne a smrtonosne.
Začnem možno troška netradične, ale je to vec, ktorú som mal zarytú v hlave celý čas hrania. Možno taký štýl niekomu vyhovuje, avšak mne až tak nie. Aj keď som si celý čas hru užíval, keďže mi dávala voľnosť pohybu a plno spôsobov, ako splniť každú úlohu, celý čas pôsobila až príliš prvoplánovo a „predskriptovane“. A okrem toho to bola práve (paradoxne) obmedzená cesta, ako sa dostať k cieľu. Možno by som to prirovnal ku Crysisu. Ten, kto ho hral, taktiež vedel, že na každom stanovisku či bode je obmedzený počet nepriateľov, ktorý sa „nerespawnoval“. Maximálne prišli posily. Podobne je tomu aj v Ghost Recon. Síce sú na miestach obmedzené počty a cestu si môžete vybrať, no cesta bola vždy len jedna. Nedalo sa vybrať iné miesto ako dlhá terasa, budova alebo otvorené priestranstvo. Toto bol faktor, ktorý v Crysise nechýbal. No pri Ghoste to bol až príliš statický a často repetatívny zážitok pri zneškodňovaní nepriateľov (už je jedno či pri masovej prestrelke alebo pri tichom likvidovaní skupín protivníkov).
Avšak v čom hra excelovala, je cover systém a s ním všetko spojené. Ako je to dnes skoro v každej „third person shooter“, teda v akčnej hre z pohľadu tretej osoby, aj v Ghost Recon sa objavil cover systém. A pri ňom treba zdôrazniť skvelé „featurky“, ako napríklad to, že z jedného krytu sa dá plynule prebehnúť do druhého. Okrem toho aj animácie, sprevádzajúce tento beh, hodenie a celkovo postoj postavy v úkryte. A, samozrejme, že z krytu sa dá prekážka preskočiť. Avšak to je, myslím, štandard, ktorý už moc ani netreba spomínať. A aby som nezabudol, v hre sú aj pekne spracované prieniky do budovy. Každý z vašich vojakov zaujme svoje miesto, jeden klasicky zneškodní dvere a vy si potom prekvapených nepriateľov môžete vychutnať v spomalenom zábere. Možno je to pre niekoho klišé, ale tie animácie, ktoré autori zase raz dokázali vykúzliť aj k tejto situácii, sú priam neuveriteľné.
Vždy som mal rád „customizácie“ zbraní. Pri hraní Battlefieldu 3 som si povedal, že som ešte asi taký komplexný systém „módovania“ zbraní nevidel. No, mýlil som sa. Pred každou jednou misiou je možné si vybrať jednu z päťdesiatich zbraní a následne ju modifikovať až osemnástimi možnými doplnkami. A nebudú to len granátomety, laserový zameriavač alebo mieridlá. Na zbrani bude možné meniť kohútik, plynový systém, úchyty, mieridlá alebo hlaveň zbrane. No a okrem toho je možné vybrať si na každú zbraň jednu z množstva kamufláží, ktoré sú na výber. A čo je hlavné, tieto úpravy dokážu podstatne ovplyvniť priebeh misie. Či už je to od tých základných, ktoré prídu na rozum každému, ako napríklad tlmič, keď nemôžete vyvolať alarm, až po dlhšie barely, ktoré predsa len prídu vhod, keď bude treba strieľať s čo najmenším rozptylom na čo najdlhšiu vzdialenosť. Teda sniper skôr ocení dlhší barel, hlaveň, zatiaľ čo každý správny duch v strede prestrelky ocení pušku alebo samopal s krátkou hlavňou kvôli manévru. A to aj za cenu vyššieho rozptylu guliek. Ďalej by bolo dobré spomenúť aj koordinovanú paľbu, ktorá bude v kampani nevyhnutnou. Často budete totižto cieľ dosahovať bez vyvolania poplachu, čo by nebolo možné, keby každý z nepriateľov nepadol na zem v tú istú sekundu. Alebo aspoň vo veľmi rýchlom slede za sebou. Preto teda v hre môžete označiť štyroch nepriateľov, pričom si každý z vašich spolubojovníkov vyberie jeden cieľ, na ktorý bude páliť. Potom len stačí prvý krok, respektíve výstrel alebo vydáte povel k paľbe a všetci označení protivníci padnú k zemi plus mínus v tom istom čase.
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
Ghost Recon sa ale drží hesla „Seek and destroy“ – teda vyhľadaj a znič. K tej druhej časti, teda zbraniam, sme sa už dostali. Avšak hra ponúka aj možnosť nenápadne a nespozorovane vyhľadať a zistiť presný počet nepriateľov. Budú sa na to dať použiť napríklad senzorové granáty, ktoré miesto výbuchu zanechajú na obrazovke vyznačené polohy každého nepriateľa v istom okruhu a ešte aj zvýraznia ich siluety. Ďalej to budú všemožné, diaľkovo ovládané bezpilotné prístroje, ktorými budete môcť kamerou taktiež označiť a zistiť polohy všetkých protivníkov a následne len krásne naplánovať prienik do budovy. Osobne bol tento prieskum a jeho využívanie asi mojou najobľúbenejšou činnosťou v kampani.
A keď už sme pri tej kampani, tak si o nej rovno niečo v skratke povedzme. Nielen kampaň, ale aj príbeh celej hry celkom zaujme. Nechcem presnejšie opisovať žiadny konkrétny moment príbehu, keďže by to ostatným mohlo pokaziť zážitok z hry. Maximálne sa dá naznačiť, že sa treba tešiť na rozmanitosť nepriateľov a ľudí, ktorých budete naháňať, a hlavne na rozmanitosť prostredí. Radšej sa vyjadrím ku kampani ako takej. V celom jej trvaní budete mať veľmi rozličné úlohy, čo je pre hru veľkým plusom. A aj keby bol niektorý cieľ repetitívny, vždy bude cesta k nemu absolútne iná. Avšak stále platí to, čo som už raz napísal. Zneškodňovanie bolo opakujúce sa, avšak ciele, ktoré treba splniť, boli vždy iné, resp. cesta k nim bola iná. Ďalej je to aj spôsob splnenia cieľov, ako som už raz spomínal. Každý jeden cieľ, pokiaľ teda nebude zadaný, že ho musíte spraviť bez vyvolania alarmu, je možné splniť štýlom, ktorý vyhovuje hráčovi. Pokiaľ sa teda niekto cíti na prestrelku a zabíjanie nepriateľov vo veľkom, nech si vyberie zbrane najlepšie na to stavané a potom nech sa rýchlym a nemilosrdne brutálnym štýlom posúva dopredu. A naopak ten, kto to rád potichu a nespozorovane (to je podľa môjho gusta pravý duch!), nech skôr zvolí tlmiče, pomalý presun, koordinovanú paľbu a premyslené presuny medzi bodmi.
Hra obsahuje aj Coop pre 4 hráčov, čo je asi zjavné, keďže ste členom štvorčlenného tímu. Takže 10-hodinová kampaň ponúka aj ďalšiu cestu, ako si ju užiť. Aby toho však nebolo málo, hra ponúka aj Guerilla mód. Pri prečítaní tohto názvu som sa prvýkrát tešil možno na niečo iné. Škoda. Nečakajte žiadne záškodnícke a partizánske spôsoby boja. V tomto móde sa totižto budete brániť vlnám nepriateľov. Škoda, že autori zvolili takéto klišé, keď im hra poskytuje toľko možností, ako zaujať a ukázať niečo nové, čo tu ešte nebolo. Zase raz nevyužitý potenciál.
Multiplayer to aspoň ako-tak ešte zachraňuje. Na obdiv ho treba hrať takticky, inak človek veľmi rýchlo dohrá. Aby sa nepovedalo, že klišé zase neexistuje, tak si na seba zase raz zastrieľajú Rusi a Američania. V podstate je jedno, za ktorú stranu budete hrať, líšiť sa budú len kamuflážou a výzorom jednotlivých jednotiek/charakterov, ktoré ponúkajú. V multiplayeri, podobne ako tomu je dnes v každej MP hre, sa vyskytnú classy, teda triedy. V ponuke sú presne 3 typy: inžinier, útočný vojak a prieskumník. Všetci sa líšia spôsobom gameplayu. Ak má niekto rád silné zbrane a akciu, najskôr pôjde hrať za assault class, teda útočného vojaka. Naopak, keď človeku sedí skôr hra z diaľky, rád robí podporu ostatným hráčom a nezáleží mu až tak na počte zabití, nech siahne skôr po prieskumníkovi… A aby toho nebolo málo, hra je celkom úspešná aj v módoch, ktoré autori do hry zakomponovali. Pre mňa to bola po kampani prvá oživujúcejšia časť hry. Taktiež v multiplayeri budete aj vy, ako vojak, postupne stúpať na vyššie a vyššie levely. A čo level, to nové vybavenie, zbraň, kamufláž atď. Veď to už poznáme.
Teraz prejdem k trocha údernejšej a menej peknej časti recenzie. Prejdeme si tak narýchlo (a možno aj na dlhšie, keďže toho nie je najmenej) všetky negatíva. Síce som písal, že multiplayer je výborný, avšak hneď na moju prvú hru som čakal 20 minút, pokiaľ sa hra spustila. Prečo? Lebo sme všetci mali ready check, avšak UBISOFT zase raz skúšal svoje dokonalé výmysle na hráčoch. Nuž, hra sa nespustila a museli sme si nájsť novú. Neviem, prečo sa dnešné hry uberajú tým smerom, že už nemáme ani „Start“ button. Ďalšou vecou je neuveriteľne zlá optimalizácia. V poriadku, tá bola čiastočne patchom 1.3 vyriešená, no aj tak som polovicu času, cez ktorý som hru recenzoval, hral hru s neuveriteľnými trhaniami.
Dokým budeme finišovať, rád by som ešte spomenul grafickú stránku hry. Ako som už spomínal, animácie boli WOW. Prvý dojem po spustení hry bol tiež WOW. Prvý dojem z výbuchu bol… nič moc. A po istom čase som si všimol grafiku zblízka. Pamätáte si tie hnusné plastické balíky sena v Call of Duty: Modern Warfare? Všetko tam tak trocha vyzeralo, ako keby ste plast namazali lekvárom. No… a presne toto, avšak ešte omnoho horšie, zažijete aj pri Ghost Recon. Postavy sú síce pekné, ostré, avšak s prostredím je to horšie. Nie všade, avšak niekde sú isté miesta, ktoré vyslovene pália oči. Akože, niežeby som chcel týmto hru potopiť, lebo svoje kvality určite má, ale je to len ďalšia malá výčitka, ktorá je doslova v kontraste s už dvakrát spomínanými animáciami. A ešte malá pripomienka Ubisoftu. Hráči neradi čakajú počas povinných updatoch hry. Preto je, myslím si, v dnešnej dobe nemysliteľné, aby sa 4GB patch, ktorý je v dnešnej dobe často štandardom, sťahoval rýchlosťou 200kB/s. Pre niekoho, kto má túto rýchlosť ako štandard, resp. najvyššiu rýchlosť, je to v poriadku, pre ľudí s rýchlejším internetom je to krok späť. Hlavne oproti iným updaterom, firmám, digitálnym distribúciám… Volajte to, ako chcete.
Záverečné hodnotenie
Koniec koncov som s Ghost Recon veľmi spokojný. Hra má skvelý potenciál, ktorý bol vo veľmi veľkej miere využitý. Avšak sú hry, ktoré majú zopár mínusov a nespočetné množstvo plusov. Pri Future Soldier to bolo práve to, že všetko skvelé, všetko „super“, bolo doplnené drobnými chybami, bugmi, „konzolovinami“… (nič proti hráčom na konzolách, len som chcel poukázať na to, že PC hráč je zvyknutý na iný štandard ovládania). Ja by som si hru za 50€ určite nekúpil. Osobne si ju určite časom kúpim, keďže sme recenzovali novinársku verziu obmedzenú časom. Ale 50€ je za Future Soldier veľa. Škoda. Už dlho som si pri žiadnej hre nepovedal, že je na škodu, ako dopadla. Tak snáď Ubisoft nabudúce vypáli lepšie…
|
![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
75% |
![]() |
ŽÁNER | akcia |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Playman |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |