- EA minulý týždeň ohlásilo zrušenie Star Wars FPS hry od štúdia Respawn Entertainment a zároveň odklon od vývoja licencovaných hier
- Insider teraz tvrdí, že dôvodom je spoločnosť Disney, ktorá tlačí na zvyšovanie podielu z tržieb licencovaých hier.
Zrušenie Star Wars FPS hry od štúdia Respawn bolo prekvapením, ktoré čakal asi iba málokto. Hlavne vzhľadom na informácie zo zákulisia vývoja, ktoré hovorili o veľmi nádejnej hre, ktorá už mala hotových niekoľko levelov.
Podľa informácií Youtube kanála Star Wars Theory totiž zrušenie hry v žiadnom prípade nesúviselo s potencionálnou kvalitou hry a bolo šokom pre vývojárov pracujúcich na projekte.
Zrušenie hry totiž súvisí s narastajúcou chamtivosťou Disney, ktorá chce za licencované hry čoraz väčší podiel tržieb. Star Wars Theory informovalo o tom, že EA malo s Disney dohodu (tá pokrývala hry ako Star Wars Battlefront 2 či Jedi Fallen Order), ktorá prisudzovala Disney 22% zo všetkých tržieb Star Wars hier. Toto číslo sa však malo pri spomínanej Star Wars FPS hre zvýšiť na 33%. EA tak následne prehodnotilo rentabilitu projektu. Následne usúdilo, že bude lepšie, ak sa bude sústrediť na vlastné značky, nakoľko tam licenčné poplatky neexistujú.
EA v súčasnosti vyvíja tretí diel Star Wars Jedi (ktorý pravdepodobne stále používa staré delenie tržieb vzhľadom na fakt, že hry boli od začiatku plánované ako trilógia), Black Panther hru a Iron Man hru.
Zdroje Star Wars Theory prezradili taktiež to, že Epic ako jediný neplatí za používanie Disney licencií. Dôvodom je, že Disney používa Unreal Engine pri mnohých svojich projektoch.
Jediná EA hra, za ktorú sa už neplatia licenčné poplatky je MMORPG hra Star Wars: The Old Republic od štúdií BioWare a Broadsword Online Games. Tú totiž pokrývala predchádzajúca dohoda Disney a EA, ktorá zaručovala EA exkluzivitu na vývoj Star Wars hier.
EA nie je jediné
Snaha Disney o zvýšenie licenčných poplatkov môže byť problémom už pre aj tak problematické rozpočty v AAA hernom priemysle. Ako napríklad vieme, vďaka Insomniac leaku, Spider-Man 2 musel predať 7,2 milióna kópií za plnú sumu, aby sa vôbec dostal do čiernych čísel. A jedným z hlavných dôvodov sú licenčné poplatky pre Disney. Disney si totiž berie 9-18% z predajov digitálnych verzií a 19-26% z predaja fyzických kópií. Ďalej je to 19-26% z predajov DLC a 35-50% z ceny hry pri predaji konzolového bundlu (dáta sú platné pre hru X-Men, no údajne platili aj pre Spider-Man 2).
Microsoft má taktiež dvojicu licencovaných hier od Disney. Indiana Jones and the Great Circle a Marvel’s Blade. Ubisoft plánuje čoskoro vydať Star Wars Outlaws a Star Wars hry vyvíjajú aj štúdia Skydance New Media či Quantic Dream.
Vo svete, kde vývoj AAA hry stojí 300 miliónov dolárov bude veľký problém dosiahnuť ziskovosť projektu. Electronic Arts sa rozhodol pre rázne rozhodnutie a uvidíme, či bude niekto nasledovať.