Napriek tomu, že rok 2023 sa v historických knihách o hernom priemysle zapíše k tomu najlepšiemu v dejinách, tak ani tomuto roku sa nevyhli mnohé sklamania. A tak sme dali dokopy hry/udalosti, ktoré sklamali nás.
Starfield
Maroš Goč
Ani si nepamätám, kedy som bol z nejakej hry sklamaný tak veľmi ako zo Starfieldu. Začiatok na mesiaci ešte ušiel a bral som ho ako príjemné uvedenie do nového univerza, no akonáhle som prvýkrát pristál v New Atlantis, niečo sa zmenilo. Zrazu hra pripadala fádne a dosť neživo a neskôr, keď sa hra naplno otvorila, sa pocity ešte zhoršili. Archaická hrateľnosť, hrôzostrašný level dizajn planét, nudný a orezaný RPG systém, neexistujúci dôvod venovať sa stavbe základní, neexistujúca explorácia vesmíru a o samotných súbojoch vo vesmíre už radšej pomlčím. Starfield robí všetko to, čo robiť open-world hra nemá. Z môjho pohľadu ide o najhoršiu hru od Besthesdy a keď hovorím, že je ešte horšia ako Fallout 4, tak to je už čo povedať.
Forspoken
Maroš Goč
Ruku na srdce, spomína si vôbec niekto na túto hru, ktorá vyšla ešte v januári? Ani sa nedivím, nakoľko Forspoken bol po absolútne každej stránke tak priemerný produkt, že sa vám ničím nedokázal vryť do pamäti. Teda klamem, vedel, a to neuveriteľne otravnou hlavnou hrdinou. To, že ste si nespomenuli ani na ňu avšak pripočítavam faktu, že váš mozog je veľmi šikovný pri filtrovaní nepotrebných informácií a tak tú Freyu jednoducho vytlačil von. Presne tak, ako sa tlačí von …veď viete. Česi majú na podobné záležitosti veľmi trefné pomenovanie – pytel sraček. Áno, Forspoken je presne takým pytlom.
Ľuboš Duraj
Priznám sa, že v mojej hlave, niekde tam v kútiku ma teší, že táto hra zapadla prachom zabudnutia hneď týždeň po vydaní. Totiž podľa mňa má príbehová hra obsahovať prinajmenšom originálny príbeh, ktorý dokáže hráča poháňať v túžbe po pokračovaní deja. Bohužiaľ tu sa dizajnéri vydali cestou moderných ideológií, ktoré v konečnom dôsledku nikoho nezaujímajú a sú skrátka nuda. Čiže nabudúce sa treba zamerať na niečo iné ako napríklad pohlavie. K humoru hlavnej protagonistky sa vyjadrovať radšej ani nebudem…

Prečítajte si tiež
Predaje Forspoken sú biedne, no vývojári medzitým vydali opravný patch
Immortals of Aveum
Ľuboš Duraj
Síce neviem, koľko hráčov dokázala táto hra nadchnúť, no viem, že svoje miesto v herných sklamaniach roka si určite nájde. Aj keď titul ma obchádzal už od jeho ohlásenia a inak tomu nebolo ani po jeho vydaní, technickú stránku hry som si pozorne naštudoval. Problém bol skrátka v tom, že vývojári sa pri konzolových verziách vykašlali na optimalizáciu a radšej sa spoľahli na dopočítavanie pixelov umelou inteligenciou, čiže hovorovo „upscaling“ technológia. Hra tak pri najslabšom Xbox Series S dosahovala takých fantázií ako renderovanie obrazu zo 436P a ja naozaj dúfam, že toto nebude nový štandard pri ďalších.

Prečítajte si tiež
Tvorcovia Immortals of Aveum prepustili po neúspechu hry 45% zamestnancov
Call of Duty: Modern Warfare 3
Ľubomír Čelár
Druhý diel Modern Warfare ma neskutočne bavil a ten tretí ma sklamal. Hoc nebol vyslovene zlý, bolo cítiť, že ho tvorcovia odflákli. A aj keď sa ho snažili zachrániť multiplayerom, veľmi im to nevyšlo.

Prečítajte si tiež
Activision Blizzard sa chváli úspechom Modern Warfare 3, no bez čísel
Redfall
Dominik Farkaš
Zrada! Ako mohlo štúdio, ktoré vytvorilo najlepšiu hru minulej generácie konzol vytvoriť Redfall? Prstom by som ukázal na manažment Bethesdy, ktorý štúdiu taktne naznačil, že potrebujú mať live service hru, no na dojmoch z hry to veľa nemení. Aj keď Redfall je po pár patchoch perfektne “použiteľná” hra, tak od očakávaní má nesmierne ďaleko. Teraz zostáva už len dúfať, že sa štúdio v budúcom projekte vráti k tomu, prečo som si ich obľúbil.

Prečítajte si tiež
Šéf Xbox Game Studios sa vrátil ku katastrofálnemu vydaniu hry Redfall
Final Fantasy XVI
Maroš Goč
To, že hra opustí svoje taktickejšie korene, na to som bol pripravený. Veď už aj predchádzajúci diel bol hack and slash a nebolo to až také zlé, predovšetkým ak hovoríme o edícii Windows Edition. Avšak to, že šestnástka opustí od role-playing koreňov úplne, tak toto mi doslova vyrazilo dych. Kde je funkčný systém elementov? Čo majú znamenať tie neodstrániteľné veci zjednodušujúce hru? Prečo sa tie obrovské, otravné quest markery nedajú vypnúť? Prečo sú sidequesty také zastaralé? Kde je poriadny skill systém? Final Fantasy XVI je také pozlátko, čo v sebe ukrýva zhnitú salónku. Na prvý pohľad síce vyzerá pekne a nabušene, ale pod pokrývkou sa skrýva len plytká akčná hra, ktorá má so slávnou sériou spoločné asi len názov a pár monštier k tomu.
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Maroš Goč
Nová doba! Hry, ktoré pred dekádou boli brané ako priemerné, sú dnes vychvaľované až do nebies. Armored Core VI sa okrem grafiky až tak veľmi nelíši oproti Armored Core V a predsa sa hra dočkala omnoho vrelejšieho prijatia, čo dodnes neviem pochopiť. Primitívny level dizajn, primitívna náplň questov, cheatujúci bossovia, lacné posúvanie príbehu cez krátke textové obrazovky. Čo toto má byť? Ocitol som sa snáď v roku 2010? FromSoftware dokázalo posunúť svojou Souls sériou sekačkový žáner o hutný kus dopredu, no v prípade nového Armored Core len trestuhodne zahníva v minulosti. Nudná, hlúpa a po všetkých stránkach nevýrazná hra.
The Lord of the Rings: Gollum
Róbert Gabčík
Pána prsteňov mám naozaj rád. Či už knihy alebo filmy. Dokonca, mám rád aj Harryho Pottera, čo podľa internetov je asi divná vec, lebo tam musíte mať radi jedno alebo druhé, nikdy nie obe. Každopádne nie toto som chcel. Chcel som len povedať, ako strašne ma nastvalo, ako hrozná hra Golum bola. Nepamätám si úplne presne, no mám pocit, že tam nebola dobrá jediná vec… veľmi smutné…
Ľuboš Duraj
Táto hra ma vrátila do roku 2010 a nemyslím to teda vôbec v dobrom. Grafika akoby zastala v čase, ovládanie skôr bojovalo proti hráčovi a príbeh nestál za veľa. Ako soft fanúšik Pána Prsteňov som naštvaný, no na druhú stranu musím dodať, že štúdio Daedalic sa precenilo a licenciu zbytočne premárnilo. Nevadí, snáď to bola bodka za zlými hrami z tohto sveta.
Ján Schneider
Pána prsteňov mám rád. Nie som síce nejaký extra fanúšik, ale na herné spracovanie čohokoľvek čo má súvis s Tolkienovým prsteňom sa vždy pozerám s nádejou. Oznámenie vývoja The Lord of the Rings: Gollum teda potešilo, no postupom času sa moje nádeje na dobrú hru postupne rozplývali. A vydanie? To bolo jednoducho veľkolepé vytriezvenie. Vývojári z Daedalic Entertainment ma teda vôbec nepotešili a ich Golluma radím medzi najväčšie herné sklamanie tohto roka, ak nie aj posledných rokov.

Prečítajte si tiež
Ospravedlnenie za vydanie The Lord of the Rings Gollum napísal ChatGPT
Jurassic Park: Classic Games Collection
Maroš Goč
Že Carbon Engine! Moja riť! To, čo dokáže ten bájny Carbon Engine od Limited Run Games, dokázali bezplatné emulátory už pred desaťročiami a dnes toho vedia ešte stokrát viac. Pachuť, ktorá mi ostala po hraní kolekcie (ehm) klasík starých Jurassic Park hier, mi z jazyka stále ešte nezišla. Prakticky neexistujúce nastavenia na PC, len sparťanské nastavenia emulácie, žiadne bonusy ako v prípade fantastickej kolekcie Ninja Turtles od Konami, za toto si pýtate 30 eur? Pokazený zvuk v jednej hre, nepríjemné sekanie a stuttering v druhej hre, slabý framerate v ďalšej hre, hrôzostrašný CRT efekt, z ktorého vám príde zle od žalúdka. Už sa na znovuvydanie prvého Tomba, ktorý má prísť od toho istého štúdia na tom ich Shitbon Engine, teda vôbec neteším.
Diablo IV
Maroš Goč
Prišiel som, videl som, odinštaloval som. Tak, ako ma ohlásenie a prvé videa z hry nadchli, tak ma reálna skúsenosť s hrou vrátila späť na Zem. Kde je to krásne a jednoduché Diablo oprostené od tých všetkých otravných MMO mechaník, časových aktivít, mikrotransakcií, kooperácie a podobných nezmyslov? Kde to všetko je? Kde Diablo zanechalo tú číru radosť z čistého a ničím a nikým nerušeného zabíjania satanských monštier v temných krajoch Tristramu? Prečo dnes musí byť všetko také komplikované? Tam, kde Diablo 3 ťahala dole hlavne tá nechválne známa burza, tu Diablo IV ťahá dole celý koncept hry ako takej.

Prečítajte si tiež
RECENZIA: Diablo IV – Ultimátny live service
Silent Hill Ascension
Maroš Goč
Heh. No, Ascension síce nie je hra ako taká a človek pred spustením tohto experimentu očakával čokoľvek, no ak toto má byť predvoj znovuzrodenia kedysi uznávanej série, tak sa s ňou môžeme definitívne rozlúčiť. Tento pseudoherný nezmysel, ktorý sa tvári ako interaktívna filmové séria, no v skutočnosti je to len nudný cashgrab s chabými kvalitami, nemal nikdy vzniknúť. Našiel som predsa len jedno pozitívum, Silent Hill Ascension zbiera totižto tak nízke hodnotenia, že nielen že sa pokračovania už pravdepodobne (našťastie) nikdy nedočkáme, ale je dosť možné, že to skončí ešte skôr než bolo plánované. Ja vravím, že čím skôr, tým lepšie.
Exoprimal
Dominik Farkaš
Aj Capcom načrel do live service vôd a výsledkom je Exoprimal. Nemôžem povedať, že by som od hry očakával GOTY materiál, no stále ide o hru nenaplnených očakávaní. Problémom je štandardný problém live service hier. Nedostatok obsahu, ktorý nedáva veľa motivácií pokračovať v hraní. A to je kardinálny hriech.

Prečítajte si tiež
Exoprimal dosiahol 1 milión hráčov a tvorcovia rozdávajú odmenu
Mortal Kombat 1 (Switch)
Ľuboš Duraj
Hneď na začiatok musím napísať, že v nasledujúcom odseku mám na mysli len Switch verziu reštartu série Mortal Kombat a s vydaniami na iných konzolách to nemá nič spoločné. Aj keď tento článok má popisovať sklamania roka, tak toto jedno konečne nastavilo zrkadlo vývojárom, ktorí by chceli svoje ďalšie hry portovať na slabučký Switch. Úbohá grafika, neskutočne dlhé načítavacie obrazovky a bugy, ktoré snáď ani nemohli prejsť cez testovacie oddelenie. Áno aj toto bol Mortal Kombat 1 na Switchi za plnú cenu. Proste sklamanie.

Prečítajte si tiež
Switch port Mortal Kombat 1 je dobrý akurát tak na novú zásobu memečiek
Hogwarts Legacy
Ľubomír Čelár
Ja viem, túto hru milujú všetci. No ja som si k nej vzťah nenašiel a vyslovene som sa premáhal, aby som jej venoval čo najviac času a priznám sa, ani som ju nedohral. Tak som sa pri hraní hry ešte nenudil – no čo už, Harry Potter – máš smolu.
Naughty dog Remastre
Róbert Gabčík
Skôr ako sa všetci do mňa pustia, aký som pokrytec, tak chcem len povedať, že si stojím za tým vyhlásením: zbytočnejšie remastre tu dlho neboli. Beriem do úvahy aj ten najnovšie ohlásený remaster TLoU P2. Akože toto snáď už nemyslia vážne…

Prečítajte si tiež
The Last of Us Part II Remastered pre PS5 príde už v januári
Final Fantasy VII: Ever Crisis (PC verzia)
Maroš Goč
Vedel som, že to nebude nič moc, no plytkosť a preplácanosť projektu ma aj tak zaskočila. To, čo bolo proklamované ako “another way of remake”, je len plytká mobilná a teraz už aj PC hra, ktorej úlohou nie je nič iné ako od vás vytiahnuť čo najviac peňazí. Predovšetkým na PC je to katastrofa, nakoľko od mobilných hier človek aj podobné veci očakáva, no PC verzia nie je v ničom iná. Grafika vyzerá na veľkých monitoroch veľmi low-res, UI je hrôzostrašné, rovnaké na mobiloch s obrovskými ikonami, fontom, nízkym rozlíšením a neprispôsobené PC hraniu, hra vám neustále pripomína, že musíte nia niečo kliknúť, aby ste dostali to alebo hento ako bonus za hranie, všade na vás vyskakujú avíza na herný obchod. Celé zle. Pozitívum je, že hra podporuje kurzor myši. Viete, ním sa rýchlejšie dostanete k tlačidlu EXIT, než ak by ste používali len klávesy.
Larian Studios
Maroš Goč
Viem, teraz budem úplne špecifický a mnoho ľudí ma možno ani nebude chápať, no poviete mi, prečo Larian tak vehementne odmieta implementovať do Baldur´s Gate 3 nastavenia, ktoré by nám (mne) umožnili vypnúť tú obrovskú minimapu, ktorá zaberá snáď jednu štvrtinu obrazovky a quest markery na mape? Také niečo obsahuje aj tá najcasualnejšia hra od Ubisoftu a najnovšie cRPG Warhammer 40 000: Rogue Trader, mimochodom dosť podarené cRPG, minimapu dokonca ani neobsahuje vôbec, tak z akého dôvodu si Larian stojí pevne za svojim a odmieta do hry implementovať tieto featúry, ktoré by len prehĺbili imerziu? Osobne to fakt nechápem. Mal Baldur´s Gate minimapu? Nie. Mal Baldur´s Gate 2: Shadows of Amn minimapu? Nie. Mali Planescape: Torment, Icewind Dale, Icewind Dale 2, Neverwinter Nights, Neverwinter Nights 2, Pillars of Eternity, Pillars of Eternity 2: Deadfire či Tyranny povinnú minimapu? Nie, nie, nie a ešte raz nie. To len Lariani sú na ne asi závislí.
Optimalizácia a PC releasy 2023
Juraj Vlha
Dead Space Remake, Redfall, The Last of Us Part I, STAR WARS Jedi: Survivor, Cities: Skylines II, METAL GEAR SOLID – Master Collection, Forza Motorsport a množstvo ďalších. Rok 2023 nám ukázal, že kvalita PC verzií hier môže ísť ešte nižšie, než sme si kedy mysleli. Množstvo a enormne nízka kvalita veľkého počtu aj AAA titulov jednoducho hovorí sama za seba. A pripomína to, čo opakujem dookola už viac, ako desať rokov. Nepredobjednávajte si hry.
The Walking Dead: Destinies
Ľuboš Duraj
Akože toto čo je? Ja ani nebudem míňať slová na túto frašku a len odporučím, aby ste si pozreli zábery z hrania sami. Alebo radšej nie.
Assassin’s Creed Mirage
Ľubomír Čelár
Rovnaký príbeh ako pri COD. Hra s obrovským potenciálom sa pretavila do titulu, ktorý si síce kúpite a zahráte, ale nemáte po ňom taký ten pocit, že ste niečo skvelé zažili. A to tvorcom hry celkom zazlievam. Takto, prosím pekne, sa to nerobí…
Kompromisy pri next-gen konzolách a optimalizácia hier
Mário Lorenc
Mojím tajným snom pre rok 2023 boli nové, pútavé a skvelé next-gen tituly, ktoré by na PS5 a Xboxe Series X bežali v 60 fps v dostatočne vysokom rozlíšení a bez väčších technických problémov. Bohužiaľ, tento rok bol pre mnohé AAA tituly, čo sa práve technickej stránky týka, hrozný, a optimalizácia tohoročných hier mi príde na podstatne nižšej úrovni než v minulosti. Obzvlášť výrazné to bolo najmä na PC platforme. Tak či onak, kompromisy pri next-gen konzolách sú stále značné a výber medzi výbornou vizuálnou stránkou a plynulým chodom ma unavuje čoraz viac. Bohužiaľ, nie každá hra je first-party, ako napríklad exkluzivity od Sony, ktoré na PS5 bežia v podstate bezchybnom vizuálnom aj technickom stave. Bolo by však skvelé, keby problémov s chodom hier z roka na rok ubúdalo a nie naopak. Ak je to efekt nových, modernejších technológií, ktorých je čoraz viac, potrebujeme ich vôbec? O koľko krajšie a uveriteľnejšie ešte videohry musia byť?

Prečítajte si tiež
Immortals of Aveum je dokonalou ukážkou, prečo potrebujeme „Pro“ konzoly
Herné fiaská
Mário Lorenc
Forspoken, Gollum, Redfall či Day Before – všetko očakávané hry, ktoré, žiaľ, dopadli fiaskom. Roky práce desiatok, ba stoviek ľudí, vyšli navnimoč. Pre mňa je to vždy veľmi smutná záležitosť, pretože aj na tej najhoršej hre určite pracujú aj talentovaní a šikovní ľudia, no nesplniteľné deadliny, nízky budget či zlé rozhodnutia manažmentu zvalcujú aj toho najlepšieho vývojára.
Žiadny Days Gone 2
Mário Lorenc
V máji sme vás informovali o slovách bývalého šéfa vývoja hry Days Gone Jeffa Rossa, ktorý vyhlásil, že keby Sony pokračovanie nezrušilo, takto pred mesiacom (teda v apríli) sme ho tu mohli mať. Pre mňa je Days Gone najlepšou zombie hrou, akú som kedy hral (a zombie hry zbožňujem), a keďže titul sa skončil solídnym cliffhangerom a bolo zjavné, že autori chceli v príbehu pokračovať, stopku zo strany distribútora považujem za jedno z najhorších rozhodnutí spoločnosti Sony. Možno im to z finančného hľadiska dávalo zmysel, ale pre mňa išlo o obrovskú zradu a sklamanie, ktoré cítim dodnes.

Prečítajte si tiež
Režisér Days Gone: Pokračovanie mohlo byť vydané už pred mesiacom
Zrušenie E3
Mário Lorenc
Pandémia podujatie Electronic Entertainment Expo pochovala a prím, čo sa takýchto eventov týka, prevzal Geoff Keighley a jeho The Game Awards (niečo ako herné Oscary). Pád E3ky však symbolizuje koniec jednej veľkej éry a mne je len a len ľúto, že som sa na ňu, ako novinár, nikdy nedostal. Kedysi to patrilo k mojím veľkým snom… žiaľ, tento je z tých, ktoré sa už nikdy nesplnia.
Ceny PC komponentov
Mário Lorenc
Počas pandémie sa skladanie nového počítača poriadne predražilo a situácia teraz stále nie je najlepšia. Najsmutnejšie je, že to platí nielen pri elektrotechnike.