Poznáte to, keď čítate, že vývojár X slávnej hry založil nové štúdio? Iba málokedy sa jeho novému štúdiu podarí docieliť to, čo dosiahol pri vašej obľúbenej. Napriek tomu, že som sa pri takýchto hrách už niekoľkokrát popálil, moja nádej nezhasína. A nezhasla ani pri hre Eternal Strands. A to je dobré. Pretože napriek výhradám ide o viac ako solídnu hru.
ZAUJÍMAVÝ A NEZAUJÍMAVÝ
Eternal Strand ponúka na pomery malej hry veľmi prepracovaný svet. Ten spočíva v skupine tzv. Weavers, ktorých členom je aj hlavná postava Brynn. Weavers sú skupinou cestovateľov, ktorí na rozdiel od iných obyvateľov sveta oplývajú magickými schopnosťami. Bohužiaľ, po udalosti s označením „The Surge“ sú odstránení na okraj spoločnosti. Práve im je pripisovaný vznik tejto udalosti, ktorá zničila krajinu a odrezala časť „The Enclave“ prostredníctvom magickej bariéry „The Veil“ od zvyšku sveta. Keď sa však tejto skupine podarí túto bariéru prelomiť, môžu sa pustiť do skúmania a zisťovania príčin jednotlivých udalostí.
Nečakajte však hru, ktorá kladie dôraz na príbeh. Ten je banálnym súbojom dobra a zla, ktorého hlavnou zložkou by mali byť postavy. Mali by byť je dôležitá časť predchádzajúcej vety. Nemôžem totiž s čistým svedomím skonštatovať, že by išlo o extrémne zaujímavú skupinu. Okrem zisťovania o stave sveta, budete odhaľovať aj ich príbehy a plniť pre nich rôzne úlohy, ktorých významom je dať týmto postavám hĺbku. Budete si však musieť zvyknúť, že táto hĺbka nie je ukázaná cez „cutscene“, ale dialógy. Čo mne nevadí, pretože nie som práve „cutscene chlapík.“ No na druhej strane týmto rozhovorom chýba dynamika nakoľko sa prezentujú 2D štýlom s priradeným textom.
PEKNÝ A NEBEZPEČNÝ
Zatiaľ čo postavy veľkým záujmom neoplývajú, tak o svete sa to nedá povedať. Jeho silnou stránkou je v prvom rade výtvarný štýl, ktorý síce nie je úplne unikátny, no dáva svetu pocit jedinečného miesta, ktoré sa oplatí objavovať. Jeho prostredie však nie je priateľské a tým sa dostávame ku štruktúre hry.
Eternal Strands ponúka zaujímavý mix hier ako: The Legend of Zelda, Shadow of the Collosus, Monster Hunter… Hra neposkytuje jeden veľký otvorený svet, ale jednotlivé zóny s rôznou veľkosťou. Na priateľské stretnutia zabudnite – všetko v tomto svete je pripravené vás zabiť. K dispozícii máte zbrane zblízka, taktiež luk a hlavne magické schopnosti. Tie však nedostanete automaticky a zabudnite aj na strom schopností a levelovanie. Ich zdrojom sú veľké monštrá rozmiestnené po svete, ktoré musíte zdolať špeciálnym spôsobom. Ten zahŕňa interakciu a lezenie po nepriateľovi, likvidáciu konkrétnych častí a následnú extrakciu jadra, ktoré poskytuje danú schopnosť a neskôr aj leveluje.
Ide o zábavný systém, kde musíte k bossovi pristupovať strategicky. Určite nemôžete sekať s mečom pri jeho nohách, pretože takýmto spôsobom žiadneho z nich nezlikvidujete. Okrem získania a upgradu schopností poskytujú títo nepriatelia aj tie najlepšie materiály na craftovanie výbavy, takže strety s nimi sú prakticky povinné a to aj kvôli previazaniu na misie.
Prakticky jediná vec, ktorú by som tejto časti hry vytkol, je občasná kostrbatosť interakcie s nepriateľmi. Čo je pri hre, ktorá poskytuje slobodu takejto interakcie, celkom očakávané. Vaša postava niekedy nejde tam, kam by ste chceli a niekedy neudrie tam, kde by ste to chceli. No neexistuje efektívny spôsob ako tento problém vyriešiť, takže sa na to príliš sťažovať nebude.
VÝPRAVA, LOOT, UPGRADE, OPAKUJ
Eternal Strand kladie veľký dôraz na fyziku a interakciu s prostredím. Z toho vychádzajú aj schopnosti hlavnej postavy – do veľkej miery sa týkajú ohňa a ľadu. Vďaka prúdu ľadu viete prišpendliť nepriateľov k zemi. Alebo môžete zapáliť vegetáciu okolo seba, ktorá vám pomôže s likvidáciou nepriateľov. Všetky systémy sa navzájom príjemne dopĺňajú a úprimne, ak hru hráte ako hack & slash hru, tak sa veľmi nezabavíte, pretože kombá nie sú práve najprepracovanejšie. Hra je najviac zábavnou vtedy, keď kombinujete všetky nástroje sandboxu. Do celého systému sa ešte pridáva aj počasie, ktoré dokáže výrazným spôsobom ovplyvniť vaše súboje nielen s regulárnymi nepriateľmi, ale aj bossmi. Prostredie teda nie je pasívne, ale aktívne s veľkým vplyvom na váš zážitok z hrania.
Štruktúra hry je tiež celkom zaujímavá a formovaná do podoby výprav. Vašou úlohou pri návšteve prostredí je okrem plnenia misií aj zbieranie materiálov, pričom každá mapa poskytuje iné typy materiálov. Tie následne používate na craftovanie zbraní, pričom platí, že lepšia kvalita materiálov prináša lepšie štatistiky. Ku craftovaniu však musíte pristupovať opatrne – ide o akt balansu. Nikdy nedosiahnete stav, kedy dokážete „vymaxovať“ všetko, a tak musíte nájsť oblasti, ktoré sú pre vás dôležité.
Je tu však jedno ALE. Keď sa vyberiete na výpravu a zomriete, dokážete si pred zničením zachrániť iba obmedzené množstvo nazbieraných materiálov z výpravy. Opäť ide o akt balansu – čím dlhšie ste na výprave, tým viac máte materiálov, no tým menej zdrojov. Ak vás teda nepriateľ zničí, môžete prísť o množstvo nazbieraných materiálov. Čo nepoteší. No zároveň to pridáva dôležitosť každému jednému stretu. Našťastie, extrakcia z prostredia je otázkou pár sekúnd, no aj tie môžu niekedy znamenať riziko smrti, a to hlavne pri vyšších náročnostiach.
Pochváliť musím ešte implementáciu systému lezenia, ktoré vám umožní liezť po každom povrchu a je závislé iba od množstva staminy. Preskúmavanie prostredia teda nie je limitované tým, čo vám dizajnéri hry nadizajnovali, ale vašou predstavivosťou a šikovnosťou.
SILA HRY POSTUPNE SLABNE
Eternal Strands je hrou dvoch tretín. Prvá tretina je o spoznávaní herných systémov. Príbeh sa doslova vlečie až do určitého momentu, kedy začne byť aspoň trochu zaujímavý. V tom momente začnú do seba všetky systémy zapadať, získavate lepšie verzie schopností, lepšie materiály a tým pádom si vyrábate lepšiu výbavu. Potom však hre začne dochádzať dych.
Ak totiž plánujete Eternal Strands hrať, tak si pripravte viac ako 20 hodín voľna. Na druhej strane ide o hru, ktorá zjavne nemala AAA rozpočet a množstvo systémov, ktoré ju obklopujú síce zabavia, no ich zábavnosť je obmedzená. A práve v poslednej tretine začnete narážať na limity. V tom čase sa na mapách začnú objavovať extrémne verzie počasia, ktorým sa radšej budete chcieť vyhýbať, pretože sú otravné. A záverečný boss (ktorý sa opakuje dvakrát) je nadizajnovaný dosť zle, čo kazí výsledný dojem z hry. Extrémna škoda.
AJ NA OPTIMALIZÁCII BY SA DALO POPRACOVAŤ
Nakoľko Eternal Strands je systémová hra, tak je jasné, že sa nedočkáte absolútne vyladeného frame ratu. Vývojári môžu iba ťažko predpovedať, o čo všetko sa pri hraní pokúsite. Preto aj keď hra na konzolách cieli 60 FPS, tak pri veľkých bitkách padá frame rate výrazným spôsobom nadol. Čo je problém, pretože práve vtedy by ste potrebovali stabilitu, ktorá by vám dala istejšiu ruku.
Výhrady mám ešte aj k množstvu nepriateľov, ktorých je v hre celkom málo. Tu nadviažem na paragraf vyššie. V poslednej tretine hry sa už súbojom s nimi budete radšej vyhýbať, pretože vám len blokujú možnosť rýchleho splnenia misií a neponúkajú zaujímavé materiály.
Okrem vizuálneho štýlu však musím pochváliť hudbu, ktorá je excelentná a výborne dopĺňa vizuál.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Eternal Strands
- Vydavateľ hry: Yellow Brick Games
- Žáner: Role-playing (RPG), Strieľačky, Adventúrne, Bojové
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Yellow Brick Games
Korekcia: Nikola Rusnačíková