Monster Hunter sériu snáď netreba nikomu predstavovať. Ide o rokmi overenú a milovanú sériu s fanúšikmi po celom svete, ktorí vždy netrpezlivo čakajú na nový diel. Inak tomu nebolo ani tento raz. Práve naopak, očakávania boli oveľa väčšie, keďže Wilds nasľuboval veľa inovácií, noviniek a prekopanie starých systémov, ktoré hráčom už dlho ležali v zuboch. Otázkou už len zostáva – dodržal Capcom čo nasľuboval?
Hneď na začiatku je treba povedať, že Wilds to tentokrát zobral z inej strany, ako to zvyčajne v Monster Hunter sérii býva. Je jasne viditeľné, že chcú osloviť aj nových hráčov, a tak prvá časť hry je venovaná práve tomuto aspektu. Síce to na prvý pohľad nemusí byť vidieť. Celá príbehová časť alebo kampaň sa snaží hráčov vniesť do sveta Monster Hunter gameplayu, mechaník a systémov, čo je veľmi príjemná zmena oproti akémukoľvek predošlému dielu, ktorý mnohokrát nových alebo menej skúsených hráčov odradil. Tomu je čiastočne prispôsobená aj obťažnosť, ktorá bola mierne kritizovaná veteránmi i fanúšikmi série, no ako väčšina hráčov vie, príbehová časť Monster Hunter hier je a vždy bola iba začiatok hry.
Tento začiatok a prejdenie kampane bežnému hráčovi potrvá asi 15 – 20 hodín prijemnej hrateľnosti v kombinácii s adekvátnou náročnosťou. Potom príde moment, kedy si poviete, že vám toto úplne stačilo a dostatočne ste sa zabavili. Niektorí z vás sa vyberú cestou skutočného Monster Hunter veterána a naplno sa ponoríte do hrateľnosti, komplexnosti a slučky lovenia gigantických príšer za účelom vylepšovania svojej postavy, aby ste mohli loviť vždy väčšie a nebezpečnejšie varianty, ale aj mnoho nových kúskov, ktoré Capcom sľubuje, že bude pravidelne pridávať.
Hrateľnosť bola v tejto sérii vždy kráľom a inak tomu nie je ani vo Wilds. Som v pokušení povedať, že toto je vrchol Monster Hunter, pokiaľ ide o akciu. Wilds sa v zásade drží desaťročia trvajúceho plánu série, že súbojový systém zostáva unikátnou mechanikou, ktorú žiadna iná séria alebo hra nedokázala replikovať.
A to je to, v čom sa Wilds odlišuje: plynulosť. Priebeh boja teraz závisí od nového systému „rán“, kde si príšery vytvoria viditeľné zranenia na miestach, na ktoré sa hráč/i opakovane zameriaval/i. Ďalšie útoky na tieto zranenia spôsobia bonusové poškodenia a rany potom môžu byť „zničené“, čím sa boj zintenzívňuje. Nielenže zničenie rany spôsobí obrovské poškodenie, ale často pritlačí aj vášho nepriateľa k zemi, čím sa bitka zmení vo váš prospech. Tento systém dáva akcii vo Wilds naozaj akčný náskok, ktorý lepšie odmeňuje hráčov so správne naplánovanými a načasovanými útokmi. Rovnako dôležité ako vaše výpady je aj poznanie vzorca útokov vášho nepriateľa a zvládnutie zvoleného typu zbrane. Vo Wild to platí dvojnásobne, keďže aj arzenál zbraní sa tentokrát rozšíril na 14 základných druhov a taktiež aj nový a ťažší nepriatelia budú pribúdať.
Novinkou v sérii, a to doslova po prvýkrát, je otvorený svet . Wilds je štruktúrovaný skôr ako dobrodružstvo v otvorenom svete, v ktorom sa vydáte vami zvoleným smerom alebo k vlastnej mapovej značke. V tomto prípade pomáha to, že jeho rozmanité prostredia sú naozaj bohaté, a tak nikdy nemáte núdzu o smer, ktorým by ste sa mohli vydať. Za jediný mínus považujem to, že niekedy pôsobí zbytočne rozľahlo alebo respektíve prázdno. Samozrejme stále existuje možnosť spustenia lovu a úloh priamo z menu. Môžete sa rozhodnúť, či máte náladu cestovať na vašom novom osobnom dinosaurovi, ktorého používate ako transportný prostriedok, alebo úlohu spustíte z menu a teleportujete sa na jej začiatok. Tento systém, bohužiaľ, trpí miernym problémom. Ak chcete hrať Co-op, je to len pár klikov navyše, ale jednoznačne niečo, čo by Capcom mohol spraviť oveľa viac jednoduchšie a prístupnejšie. Pre príbehovú časť toto platí dvojnásobne a miestami je to až odradzujúce, hlavne v prípade, že by ste chceli celú kampaň hrať s niekým ďalším. K dispozícii sú aj umelou inteligenciou ovládaní „Support Hunters“ – vítaná novinka z Rise – umožňujúci aj tým najnespoločenskejším z nás lovcov, mať nejakú podporu v ťažkých bojoch.
Napriek všetkým novinkám a zjednodušeným vymoženostiam zostáva Monster Hunter Wilds komplexným výtvorom. Staršie znalosti sú stále dôležité, keď sa učíte detaily tohto nového dielu (spletité kontrolné schémy, neohrabaná správa inventára a ponuky skryté v ponukách sú prvky, ktoré budú nováčikov nevyhnutne frustrovať). Je škoda, že Capcom nikdy nebol schopný tieto komponenty zefektívniť (aj keď veľa z nich mali byť práve v tomto diely adresované), ale v niektorých ohľadoch sa stávajú tým, čo umožňuje Monster Hunter zachovať si svoju mechanickú hĺbku. Ako obvykle, Wilds má úžasne návykovú krivku učenia sa, a keď sa dostanete cez počiatočný hrb, je to hra, ktorá možno nikdy neprestane dávať. Keďže Campom sľúbil naozaj veľa nového obsahu a dlhodobú kvalitnú podporu, budúcnosť Wilds vyzerá veľmi jasne.
Menej odpustiteľný je však technický stav hry. V ponuke sú tri grafické režimy, ktoré uprednostňujú vizuál, FPS (plynulosť) alebo kombináciu oboch – a žiadny z nich nie je príliš blízko k dokonalosti. Odporúčame vám vyhradený režim výkonu, pretože je najbližšie k stabilným 60 FPS, no vďaka nemu vyzerá Wilds občas dosť rozmazane, ale aspoň ako tak stabilne a hrateľne. Režim rozlíšenia medzitým obmedzuje veci na nežiaducich 30 FPS, avšak veci vyzerajú výrazne ostrejšie. Ak hľadáte nejaký kompromis, mohol by sa vám oplatiť takzvaný „vyvážený“ režim, ak dokážete strpieť kolísavé FPS výmenou za lepšiu kvalitu obrazu. Faktom ostáva, že žiaden z ponúkaných režimov nie je dobre optimalizovaný a Capcom jednoznačne musí na stabilite a optimalizovaní hry zapracovať. Naša verzia hry bola recenzovaná na konzole (Xbox Series X), kde je hra ako tak v stave hrania, no stále bolo cítiť nedostatky. Pre hráčov na PC to bude oveľa horšia skúsenosť a potrvá, kým na PC bude hra ako tak v dobrom stave, keďže aktuálne je to naozaj dosť zlé a to aj napriek tomu, že sa Capcomu od beta testov podarilo výrazne zlepšiť grafiku a výkon, ale opäť ani jedna z týchto možností nie je ideálna.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Monster Hunter Wilds
- Vydavateľ hry: Capcom
- Žáner: Akčné, Role-playing (RPG), Adventúrne
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Korekcia: Nikola Rusnačíková