Pamätáte si ešte na Assassin’s Creed IV: Black Flag? Na obrovské bitky s loďami, ktorých som sa nielen ja v dobe vydania hry nevedel nabažiť? Black Flag som dokonca hral na Xbox 360 a neskôr som si ho kúpil aj na PC – bolo to proste fenomenálne a chytľavé. Tvorcovia tohto klenotu sa pred nejakou (dosť dlhou) dobou rozhodli, že tento druh hier má potenciál a nulovú konkurenciu. Písal sa rok 2017 a Ubisoft na E3 oznámil Skull & Bones. Rare vyvíjalo Sea of Thieves a novinka od francúzskeho giganta mala byť komplexnejším a lepším titulom. Teda, aspoň z prvých záberov sa zdalo, že to tak naozaj bude…
Z nuly hrdinom
Ako to v hrách býva, aj v Skull & Bones ste najskôr ten slabý pirát, ktorý zo začiatku vyzerá ako miestny človek bez domova. Začínate na malej loďke, kde je vaším prvým nepriateľom more a nástrahy v ňom. Na vašu malú bárku budú útočiť najmä žraloky a vy im to budete oplácať ostrými harpúnami. To však nie je na škodu, keďže z takého žraloka sa dá upiecť steak, ktorý vašej posádke doplní staminu. Tú potrebujete, ak chcete ísť na plné plachty a, samozrejme, časom sa míňa – jej zdrojom je buď oddych, alebo nejaké to jedlo.
Časom sa vypracujete po pomyselnom rebríčku pirátov a staviate si nové lode. Nemusíte sa teda báť, že na člne strávite veľa času, v podstate na ňom jazdíte iba počas tutoriálu. V hre sú primárne tri typy lodí – Tank, support a DPS, pričom ako v každom MMO, aj tu si budete musieť vybrať svoju triedu. A áno, hádate správne, tanková loď je tá silná, čo vydrží veľa, support je podporou pre iné lode a DPS loď dáva veľa poškodenia tým ostatným. Mimochodom, podpornou loďou healujete iné lode. Nie je to čudné?
S buildom vašej lode potom súvisí aj to, čo si na ňu dáte. Môže to byť rôzne vybavenie, ktoré zvyšuje určite štatistiky lode, čím si vlastne vystavíte najlepší build. Taktiež si kupujete nové zbrane, na ktoré najskôr potrebujete plány. Vylepšujete si staré a časom sú tak účinnejšie proti lepším lodiam. V podstate je to klasické MMO, v ktorom ale ovládate obrovskú ozrutnú loď.
Tešil som sa na súboje s mečmi…
Už od momentu, keď Ubisoft predstavil túto hru, som sa mimoriadne tešil. Na to, ako vystrelím pár gúľ z diel a nakoniec preskočím na loď s mojou postavou – tak, ako to bolo kedysi v Black Flag. Vytiahnem svoju šabľu, drevenú nohu a papagája a šup-šup poraziť kapitána nepriateľskej lode. Black Flag bol v podstate akčnou hrou, do ktorej veľmi šikovne zakomponovali simuláciu pirátskej lode, hoci arkádovo. No celé to fungovalo perfektne.
No a od Skull & Bones som očakával rovnakú fúziu s tým, že dôraz bude kladený na oba aspekty. Akčnú časť môžu prebrať z Assassin’s Creed a tú s loďami spravia po svojom. Dokonca aj ťaženie surovín na ostrovoch robíte tak, že sa priblížite s loďou ku kokosu a hráte minihru, v ktorej sa v správny čas snažíte kliknúť, kým je ukazovateľ v zelenom poli. Akože, haló! Je rok 2024 a my tu máme takéto niečo? Len by som doplnil, že titul bol vo vývoji 11 rokov. Najskôr malo ísť o rozšírenie do Black Flag, no potom padlo iné rozhodnutie. To však nemení na celkovom čase vývoja nič. Čo, prosím pekne, robili tvorcovia 11 rokov? Vymýšľali hlúpe minihry? Pozrite sa na taký Helldivers 2, ktorý vyšiel v približne rovnaký čas ako Skull & Bones, no štúdio má len 100 ľudí a už teraz ide o obrovský hit (áno, viem, porovnávať hrušky s jablkami by sa nemalo).
Hra toho na vás vyhŕkne naraz priveľa
Už pri prvých krôčikoch si všimnete, že je na vás toho akosi priveľa. Jednoduchosťou hra neoplýva, čo je na jednej strane aj dobré. Veď, čím komplexnejší titul, tým je to lepšie, nie? Už od začiatku máte naozaj veľa vecí, ktoré môžete robiť – viete si vylepšovať loď, zbierať suroviny, prepadať iné lode, robiť príbehové aj iné úlohy, spájať sa s kamarátmi a spoločné brázdiť moria a mnoho ďalšieho. No v spleti všetkých tých veci sa začnete strácať a dá vám zabrať, aby ste to všetko vedeli poriadne zužitkovať. Na jednej strane je komplexnosť super, na strane druhej mohli tvorcovia pripraviť lepší tutoriál. Navyše, nejde o takú komplexnosť ako pri hraní Hardspace: Shipbreaker, skôr ide o rozmanitosť vecí, ktoré sa dajú robiť.
Príbeh je obstojný, grafika tiež
Teraz sa priznám k jednej veci. Mám rád príbehy hier od Ubisoftu, preto mám latku aj tu nastavenú rovnakým spôsobom. Príbeh je taký klasický „ubisofťácky“, nečakajte nejaký zázrak, ale ani katastrofu. V príbehu si, navyše, môžete pomôcť s kamarátmi, ktorí titul taktiež hrajú, čo je super. V jednoduchosti povedané, Skull & Bones je také The Division na mori, kde namiesto vojaka ovládate loď.
Graficky je na tom hra pomerne dobre. Niektoré scény a časti naozaj vyzerajú skvele, napríklad tá, kde si tvoríte postavu či outposty, do ktorých sa vraciate. Aj časť, kde ovládate svoje plavidlo, je po vizuálnej stránke krásne spravená. Najmä dynamicky meniace sa počasie je super a vyzerá nádherne. Detaily sú horšie, no povedzme si na rovinu, ovládate ozrutný koráb, na detaily sa neviete a ani nebudete pozerať. Pekné sú aj scény a prechody medzi jednotlivými časťami hry, vždy totiž obsahujú peknú animáciu. Problémom je však to, že sú tu stále a po čase začnú byť zdĺhavé a otravné. A to najmä vtedy, keď sa chcete rýchlo dostať niekam a vám sa pustí animácia, ktorú ste videli už tisíckrát.
Fyzika v Skull & Bones niekedy hnevá. Teda, počas kormidlovania musíte sledovať aj to, odkiaľ fúka vietor. Keď fúka napríklad dopredu, spomaľuje vás. Ak odzadu, idete rýchlejšie. Párkrát sa mi stalo, že tieto pravidlá neplatili pre nepriateľské lode. Či išlo o pocit, alebo to bol fakt, neviem… a ani na to už radšej nechcem myslieť. Navyše, niekedy sa postavy iných hráčov pohybujú smiešne, zasekávajú sa v stene a vyskytli sa aj ďalšie podobné bugy, ktoré nie sú katastrofálne, no vyzerajú vtipne.
Počas tutoriálu som taktiež mal pocit, že postava sa pohybuje trochu inak ako počas zvyšku hry, pričom aj vizuál sa mi zdal trochu iný ako po tutoriáli. Neviem, či ide len o nejaký môj pocit, alebo je to fakt, no trochu ma to prekvapilo. Možno to je aj tým, že na hre robila kopa štúdií.
Po stránke optimalizácie je na tom titul fajn. Počítač pri rovnakom nastavení ako pri iných hrách nefučí nonstop, resp. otravne fučať som ho počul iba pri náročnejších scénach, aby ten AMD procesor schladil. Hra si pritom drží vysoký framerate. Ovládanie na PC je fajn, ale je vidieť, že vývojári mysleli najmä na konzolových hráčov. Celé je to tomu prispôsobené. Gamepad som síce nevytiahol, no po pár hodinách som sem-tam na to myslel, pretože si viem predstaviť, že práve s ním by bolo hranie o čosi jednoduchšie.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Skull & Bones 2023
- Platforma: PC
- Žáner: MMO simulátor pirátskej lode
- Vývojár: Ubisoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Ubisoft