Strasti a útrapy mníšky v cárskom Rusku.
Indika je podľa jej tvorcov hrou, ktorú si máte zahrať, ak chcete čítať Fjodora Dostojevského, ale nemáte chuť čítať melancholické eposy dlhé niekoľko stoviek strán. Namiesto toho prejdete celú túto novinku za 4 – 5 hodín, čo je aj na indie titul pomerne krátka doba.
O tejto hre sa nedá hovoriť bez toho, aby sme si nepovedali niečo o jej kontexte. Za ruským zasadením stojí ruské štúdio Odd Meter. Vývojári na Indike začali pracovať ešte pred vojnou na Ukrajine, pričom po jej začatí ušli z Ruska, pretože nesúhlasia s politikou, ktorú ich domovina momentálne vedie. Titul síce nie je o vojne, ale príbeh je aj podľa samotných tvorcov prehliadkou toho, čo je na ruskom zmýšľaní aj v súčasnosti zlé, minimálne z pohľadu ortodoxnej viery.
Indika vás v prvých momentoch vtiahne do krutého sveta ruského ortodoxného kláštora. Zatiaľ čo iné videohry vás bežne vítajú interaktívnymi tutoriálmi a hneď zapoja do deja, tu na to vývojári idú úplne opačným smerom. Začiatok sa s vami snaží urobiť to, o čo by sa usilovali aj sestry v kláštore – zlomiť vášho ducha. Vaše prvé kroky v hre budú patriť rôznym službám pre sestry. Toto prines, tam choď, naber vodu. Ak by vás nesprevádzal diabolský hlások v hlave, ktorý vám vnucuje myšlienky, aké by mníška za žiadnych okolností nemala mať, bolo by to naozaj nudné a pokiaľ si nepotrpíte na vnútorné monológy, môže sa stať, že titul v prvej polhodine vypnete a nevrátite sa k nemu. Bola by to škoda? Záleží na tom, čo od hier očakávate. Indika je vo svojom jadre puzzle titul. Všetky morálne sivé dejové línie a jemne hororové sekvencie sú tu len na okrasu a robia z neho jedinečný kúsok popkultúry, ktorý nebude hrou roka, no pre istú skupinu ľudí bude smerodajným a viem si predstaviť, že sa stane inšpiráciou pre ďalšie originálne kúsky.
Samotný príbeh aj povaha úloh sú veľmi originálne, nebudem preto veľa prezrádzať. Príbeh je naozaj krutý, hranica medzi dobrom a zlom sa stiera každým skutkom postáv a nájdeme tu veľa smrti a ľudského utrpenia. Násilie nie je výnimočne nechutné, no je ho tu dosť a hra si naozaj zaslúži vekové obmedzenie 18+. Ruská klasika ako vyšitá.
Úlohy sú rôzne a hra vás za ruku vodiť nebude. Ak sa niekde zaseknete, vaša chyba, musíte sa vynájsť (alebo si pozrieť návod na internete). Obzvlášť originálne a tematické sú úlohy, v ktorých do sveta preniknú pekelné sily a vy si musíte cestu von „vymodliť“. V praxi to vyzerá tak, že svet sčervenie a potrhá sa, pričom do pôvodného stavu ho dá len modlitba. Úlohou hráča je prepínať medzi svetmi a dostať sa von zo zapeklitej situácie. Tu treba vypichnúť aj zvukovú stránku, ktorá sa mení spolu so svetmi.
Hra je (možno aj kvôli svojej krátkosti) plná mechanizmov, pri ktorých si poviete, že je škoda, že boli využité iba raz. To jej dodáva na pocite originality, aj keď samotné mechanizmy už dobre poznáme z iných titulov. Keďže hráte za mníšku, nečakajte schopnosti úderov, zohnutia či streľby. Musí vám stačiť, že máte tlačidlo, ktorým sa Indika modlí. Mechanicky originálne je príležitostné prepojenie s pixelartom. Pixelová grafika sa na vás vyvalí hneď v hlavnom menu (keď som ju zapol prvýkrát, mal som pocit, že som sa preklikol a zapol nejakú inú hru) a nenápadne vás sprevádza celým príbehom. Tento krok nie je samoúčelný a aj samotnej hlavnej postave pripomína, že jej život je nejakým spôsobom „gamifikovaný“ a službičky, ktoré robí pre sestry v kláštore či pre cudzincov, ktorých počas svojho putovania stretne, jej prinášajú dobré body a tie by v lepšom prípade mali viesť ku spáse. V tom horšom sú len pripomienkou toho, čo počas svojho života robíme. Presne tak sú naplánované mnohé úlohy v hre. Život taký, ako ho zachytáva toto historické obdobie, je krutý a to, čo si človek zaumieni, sa mu len málokedy podarí splniť. Preto aj viaceré vaše úlohy budú odkázané na trpký neúspech. Tým teraz nemyslím, že titul je ťažký, no v jeho príbehu je viacero momentov plných zlyhania. Tomu sa jednoducho nevyhnete.
Celý pixelový element je na konci vysvetlený a aj zbieranie bodov je krásne zarámcované, dokonca si dovolím nazvať to príjemným plot twistom, no určite vás nechcem pripraviť o moment prekvapenia. Dôležité však je, že hra vás v niekoľkých momentoch upozorní, že zbieranie bodov je zbytočné a nič neznamenajú.
Ako svoj hlavný tromf prezentuje tento indie počin morálne otázky, nad ktorými vás nechá hĺbať počas toho, ako riešite jednotlivé úlohy. To sa do istej miery darí, ale ak sa na príbeh chvíľu nesústredíte a ujde vám dôležitý kontext, môže sa stať, že sa z hry stane len bezduchá kratochvíľa s priemerne vymyslenými úlohami. Tvorcovia odviedli naozaj dobrú prácu v striedaní príbehových a puzzle sekvencií tak, aby sa obidve zložky dopĺňali a vy ste sa nenudili. Na záver len dodám, že pokiaľ je to možné, usilujem sa hry hrať v ich originálnom jazyku (s anglickými titulkami, samozrejme), pričom ruský dabing tu bol príjemným spestrením a tematicky sedel omnoho viac ako angličtina. Navyše, je to slovanský jazyk a nejakému slovíčku tu a tam porozumiete aj bez titulkov.
Indika je moderný pohľad na puzzle žáner, ktorý pútavo spája diametrálne odlišné estetiky. Tie mieša do pomalého a melancholického príbehu v žánri, ktorý vo videohrách ešte nie je úplne prebádaný. Hra ale trpí klasickými rozpočtovými nedostatkami. Mohla byť dlhšia, úlohy originálnejšie a aj s Unreal enginom sa dajú v dnešnej dobe robiť väčšie zázraky. Napriek tomu je to originálny a správne čudný kúsok v záplave predimenzovaného videoherného trhu, ktorý momentálne výrazne trpí mechanickým kopírovaním.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Indika
- Vydavateľ hry: 11 Bit Studios, Odd Meter
- Žáner: Adventúrne
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Korekcia: Pavol Hirka